EXPLORING THE PERSPECTIVE OF UPTQ STUDENTS: SURPASSING LIMITATIONS WITH DIGITAL APPLICATIONS FOR MEMORIZING THE QUR'AN
(1) UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
(2) UIN Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
The presence of 4.0 technological advancements and the transformative forms of globalization have significantly impacted various aspects of life for modern society. Changes in culture, mindset, activities, politics, economics, and even the field of education nowadays tend to diminish the spiritual values of individuals and groups, particularly among students. The existence of the digital Qur'an also contributes to their interest in exploring the depth and convenience of memorizing the Qur'an. This research aims to describe the perspectives of students in memorizing the Qur'an with the help of a digital Qur'an application. The research method employed is qualitative research with a descriptive approach. The research subjects consisted of 68 individuals who joined a WhatsApp group. Data collection techniques involved observation, and in-depth interviews with the subjects, and the obtained data were analyzed descriptively. The study's findings recommend that the students' perspectives on the application for memorizing the Qur'an are highly positive, including a high interest in using the digital Qur'an, the beneficial features it provides, the impact of the digital Qur'an's existence, and the functions it encompasses.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akbar, A., Shofiyah, S., Hayatin, N., & Nuryasin, I. (2021). Pengembangan aplikasi asisten pintar pembuka Al Qur’an 30 Juz dengan perintah voice command. Jurnal Resti (Rekayasa Sistem Dan Teknologi Informasi), 5(5), 1008–1015. https://doi.org/10.29207/resti.v5i5.3541
Anam, H., Yusuf, M. A., & Saada, S. (2022). Kedudukan Al-Quran dan hadis sebagai dasar pendidikan Islam. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 1-24. http://dx.doi.org/10.24235/tarbawi.v7i2.11573
Andika, A., Yunus, E.M., Yani, A., Nisa, M.K., Putra, H. (2021). Studi perbandingan fitur-fitur aplikasi Al-Quran digital karya Greentech apps foundation dan aplikasi Al-Quran Muslim media untuk mengetahui perbedaan kedua fitur aplikasi. Jurnal Riset Agama, 1(3), 15089. http://doi.org/10.15575/jra.v1i3.15089
Anggraini, D. M. (2019). Metode menghafal al qur’an pada anak usia sekolah dasar di SDI Al Munawwarah Pamekasan. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 10(02), 1320–1337. https://doi.org/10.32806/jf.v10i02.3782
Arifin, A., Ma’ruf, F., & Yasin, I. (2020). Efektivitas belajar Al-Qur’an dengan menggunakan aplikasi hijaiyah berbasis budaya lokal “nggahi mbojo” (bahasa bima) pada lansia di Kabupaten Dompu. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 1(1), 24–30. https://doi.org/10.54371/ainj.v1i1.10
Atmaja, C., & Sutisna, M.A. (2022). Sistem informasi perpustakaan digital (digital library) pada perpustakaan SMK Tamansiswa Bekasi. Jurnal Sibernetika, 7(2), 62-72.
Azhari, D., & Saleh, M. (2023). Penggunaan aplikasi Al-Quran digital dalam memperbaiki bacaan Al-Quran di kelas VIII MTS Babussalam Besilam Kecamatan Padang Tualang Kabupaten Langkat. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), 01–09. https://doi.org/10.54066/jikma-itb.v1i3.272
Badaruddin, A. M. A., & Zabidi, A. F. M. (2021). Pengenalan awal kisah Sarah dalam Al-Quran. Jurnal Wacana Sarjana, 5(2), 1-10.
Faizah, M., Qoirot, S. B., & Nasirudin, M. (2020). Peningkatan kemampuan membaca Al Quran santri TPQ Al Mustaqim dengan bimbingan fashohatul lisan. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 38–41.
Febryani, D., & Permana, E. (2023). Strategi pengembangan kewirausahaan mahasiswa di Kota Depok. Dedikasi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 191–199. https://doi.org/10.53276/dedikasi.v2i1.36
Frasandy, R.N., & Nimah, S.F. (2019). Kebijakan dan implementasi program tahfiz Al-Quran di SD Negeri 11 Kota Padang. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 180-188. https://doi.org/10.15548/mrb.v2i2.662
Hakim, F., & Permatasari, Y. D. (2020). Tren: Pendidikan tahfidz Qur’an pada anak di rumah Qur’an Ar-Roudhoh Rowotengah. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 19-26. https://doi.org/10.36835/au.v2i2.375
Hanifah, F., & Hasanah, H. (2023). Penerapan metode tami otaka dalam menjaga hafalan Al-qur’an juz 30 di paud tahfizh pintar. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur'an, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.33511/ash-shobiy.v2n1.1-12
Hassan, S.N.S., Zainuzi, N.I.H.M., Asa, S.N.H.B.M., Zamzuri, S.N.A.B., & Zulkarnain, A.E.B. (2022). Teknologi maklumat dan inovasi dalam pembelajaran tahfiz Quran. Journal of Islamic, Social, Economics and Development (JISED), 7(50), 122-132.
Hidayat, S. (2016). Al-Qur’an digital (ragam, permasalahan dan masa depan). Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 1(1), 1-40.
Hidayati, N. (2021). Teori pembelajaran Al Qur’an. Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Tafsir, 4(1), 29-40. https://doi.org/10.58518/alfurqon.v4i1.635
Istianah, I., & Surya, M.E. (2019). Terjemah Al-quran Quraish Shihab pada ayat produksi, distribusi, dan konsumsi. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 20(2), 113-128. http://dx.doi.org/10.30595/islamadina.v0i0.5633
Istiqomah, N. (2022). Karakteristik rasm dan sumber penafsiran Al-Qur’an (Free). Qof, 6(1), 49–66. https://doi.org/10.30762/qof.v6i1.146
Liyanti, L., & Hakim, A. (2019). Perancangan penerapan tanda tangan digital sebagai pengembangan sistem pelayanan pentashihan Al Quran digital. SISTEMASI, 8(1), 41-54. https://doi.org/10.32520/stmsi.v8i1.415
Maarif, I. (2019). Implementasi kebijakan kelas tahfidz Al-qur’an di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Luqman Al-Hakim Surakarta. Jurnal Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 8(4), 271-278. https://doi.org/10.21831/sakp.v8i4.15869
Mahmudah, F. N., & Putra, E. C. S. (2021). Tinjauan pustaka sistematis manajemen pendidikan: Kerangka konseptual dalam meningkatkan kualitas pendidikan era 4.0. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 9(1), 43–53. https://doi.org/10.21831/jamp.v9i1.33713
Maulida, M., Nurmisdaramayani, N., & Anggraini, N. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan menghafal ayat-ayat Al-Qur’an Hadis menggunakan media disk murattal Al-Qur’an pada siswa MTS. Swasta Tarbiyah Waladiyah Pulau Banyak. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 1(2), 173–189. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v1i2.603
Mubarokah, S. (2019). Strategi tahfidz Al-Qur’an Mu’allimin dan Mu’allimat Nahdlatul Wathan. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam Dan Isu-Isu Sosial, 4(1), 1-17. https://doi.org/10.37216/tarbawi.v4i1.161
Muhammad Bi ’Isa Bi Surah Bin Musa Bin Ad-Dhahhak At. (1998). Al-Jami’ Al Kabir Sunan At-Turmudzi (Dar Al-Gharb Al-Islami (Ed.).
Murjani, M. (2022). Intelligence quotient menurut Al-Qur’an dan Hadis. Mushaf Journal: Jurnal Ilmu Al Quran dan Hadis, 2(3), 232–244. https://doi.org/10.54443/mushaf.v2i3.39
Musa, N., & Ishak, M.S. (2021). The phenomenon of Google effect, digital amnesia and nomophobia in academic perspective. Cyberspace, 5(1), 1-15, https://doi.org/10.22373/cj.v5i1.8219.
Nasir, T. M., Irawan, I., & Priyatna, T. (2022). Pembelajaran Al-Quran menggunakan pendekatan ilmiah di SMPN 1 Kadipaten Tasikmalaya. Tarbawiyah : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 187-196. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v6i2.5416
Noorhidayati, S., Farihin, H., & Aziz, T. (2021). Melacak sejarah dan penggunaan nagham Arabi di Indonesia. Qof, 5(1), 43–58. https://doi.org/10.30762/qof.v5i1.3592
Nurbaiti, R., Wahyudin, U. R., & Abidin, J. (2021). Penerapan metode muraja’ah dalam menghafal Al-Qur’an siswa. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 55–59. https://doi.org/10.30599/jpia.v8i2.1091
Nuryana, Z. (2019). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pendidikan agama Islam. Tamaddun: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, 19(1), 75-86. https://doi.org/10.30587/tamaddun.v0i0.818
Oktapiani, M. (2020). Tingkat kecerdasan spiritual dan kemampuan menghafal Al-Qur’an. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 95-108. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v3i1.861
Pohan, S., & Sudarmanyah, A.F. (2021). Urgensi Penyaluran Bakat Anak-Remaja dalam Menghafal Al-Quran di Desa Jati Kesuma. Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 151-164. https://doi.org/10.56114/maslahah.v2i3.176
Pratama, H. P., Fuada, S., Sari, N. T. A., Putri, D. I. H., Maulana, F., Salmadiina, A., Rabbani, R. F., Subagja, B., Kholidatuzzahra, Z., Baha’udin, M., & Fauzi, A. (2021). A training on digital book production for teachers at lab school of UPI, Purwakarta. Community Empowerment, 6(9), 1585-1599. https://doi.org/10.31603/ce.5114
Puspitasari, D.A. (2021). Kebijakan pentashihan aplikasi Al-qur’an digital di Indonesia: Studi perkembangan aplikasi “Al-quran kementerian agama” dan permasalahannya. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 12-22. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.13425
Ramli, R., Mohid, S.Z., Abas, H. (2020). Potensi teknologi augmented reality (AR) dalam pembelajaran tadabbur Al-Quran: Satu tinjauan terhadap penyelidikan lepas. Proceedings of ICTS 2020, 1-11.
Richtig, I., & Saifullah, M. (2022). “Quranreview”: Interaksi anak muda muslim dengan Al-Quran di era digital. SUHUF, 15(2), 267-287. https://doi.org/10.22548/shf.v15i2.765
Riha, F., & Agmawarnida, A. (2021). Pengembangan game edukasi sebagai media pendukung pembelajaran TPQ An-Nahdliyah At-Taqwa. Jsai (Journal Scientific and Applied Informatics), 4(3), 298–310. https://doi.org/10.36085/jsai.v4i3.1914
Rusdi, R. (2023). Beasiswa bagi penghafal Al-Quran telah dibuka untuk mahasiswa 2023. Bidiknews. Retrieved from https://bidik.news/2023/06/22/beasiswa-bagi-penghafal-al-quran-telah-dibuka-untuk-mahasiswa-2023/selamat
Septiara, A., Santoso, N., & Kharisma, A. P. (2019). Pengembangan aplikasi Al-Quran untuk membantu hafalan Al-Quran secara mandiri menggunakan metode tikrar. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(3), 2807–2813.
Sriyanti, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran digital book berbasis ayat-ayat Al-Qur’an menggunakan kvisoft flipbook maker pada materi bilangan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1558-1567. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1394
Sulastini, F., & Zamili, M. (2019). Efektivitas program tahfidzul Qur’an dalam pengembangan karakter Qur’ani. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 15–22. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.166
Supriono, I.A., & Rusdiani, A. (2019). Implementasi kegiatan menghafal Al-qur’an siswa di LPTQ kabupaten Siak. Isema: Islamic Education Management, 4(1), 56-64. https://doi.org/10.15575/isema.v4i1.5281
Syahid, A., & Wahyuni, A. (2019). Tren program tahfidz Al-Qur’an sebagai metode pendidikan anak. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 87-96.
Syarifuddin, S., & Baso, S. (2020). Makna menghafal Al-Qur’an bagi masyarakat. Al-Tafaqquh: Journal of Islamic Law, 1(1), 49-72. https://doi.org/10.33096/altafaqquh.v1i1.18
Yadewani, D., Arief, M.L., & Mursalini, W.I. (2020). Pengaruh pemanfaatan platform sosial media pada era digital terhadap prestasi mahasiswa. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 8(3), 521-527. http://dx.doi.org/10.31846/jae.v8i3.333
DOI: https://doi.org/10.24071/ijiet.v8i1.6780
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Muhammad Thohir, Viola Eva Reditiya
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed and abstracted in:
IJIET Sinta 2 Certificate (S2 = Level 2)
We would like to inform you that IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching):has been nationally accredited Sinta 2 by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology of the Republic of Indonesia based on the decree No. Surat Keputusan 158/E/KPT/2021. Validity for 5 years: Vol 5 No 2, 2021 until Vol 10 No 1, 2026.
This work is licensed under CC BY-SA.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJIET DOI: https://doi.org/10.24071/ijiet
p-ISSN: 2548-8422 (since 5 January 2017); e-ISSN: 2548-8430 (since 5 January 2017)
IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching) is published twice a year, namely in January and July, by the Institute for Research and Community Services of Sanata Dharma University, Yogyakarta, Indonesia.