PEMBINAAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DALAM MENINGKATKAN KOSAKATA MELALUI FUN ENGLISH LEARNING

Hesti Hijrahyanti(1*), Harmilawati Harmilawati(2), Atmaranie Dewi Purnama(3),

(1) Universitas Islam Ahmad Dahlan Sinjai
(2) Universitas Islam Ahmad Dahlan Sinjai
(3) Universitas Islam Ahmad Dahlan Sinjai
(*) Corresponding Author

Abstract


This community service program aims to introduce English vocabulary learning among early childhood or children in the Kindergarten/TPA of Balle Village. The teaching method used in this activity is through the Fun English Learning method, which means teaching English to children who have a fun English learning concept. It includes learning activities using songs and games. The results of this program show that the participants have started to have fun learning English and that students' vocabulary and understanding of English vocabulary have increased compared to the beginning of the meeting. Even though there are still mistakes, they have started to be confident and don't feel ashamed.


Keywords


Fun English Learning, kosakata Bahasa Inggris, pembinaan

Full Text:

PDF

References


Alwahidi, A. A., Sani, M. I., Dewi, A. M., Darmawangsa, S. S., Alawiyah, T. N., Rohimah, S., Imtihan, Z., Hasmiati, W., Mustapida, H., & Sukenti, K. (2021). Optimalisasi minat belajar dengan metode fun learning pada era new normal di Desa Sengkerang, Kecamatan Praya Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(2), 120–123. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i2.682

Ananda, H. T., & Baqi, S. Al. (2021). Program peningkatan kemampuan Bahasa Inggris dengan pendekatan active and fun learning bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 273–284.

Aryni, Y., Supiatman, L., & Rahayu, S. (2021). Mengajar Bahasa Inggris bagi young learners dengan fun activities. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 14–20.

Larasaty, G., Anggrarini, N., & Efendi, N. (2022). “Fun English” sebagai kegiatan dalam pengajaran Bahasa Inggris untuk anak sekolah dasar di Indramayu. Room of Civil Society Development, 1(2), 1–7.

Nusanti, I. (2014). Strategi service learning sebuah kajian untuk mengembangkan kegiatan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20(2), 251–260.

Pali, A., & Ota, M. K. (2020). Pendampingan kegiatan fun with english pada serikat anak misioner (Sekami) Stati St. Zakharia, Keusukupan Agung Ende, Flores, NTT. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 278–283.

Prayatni, I. (2019). Teaching English for young learners. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 4(2), 106–110.

Puspitasari, T., & Anggraeni, D. (2019). Pendekatan games dalam meningkatkan motivasi belajar siswa bagi relawan gemma insani Indonesia. Jurnal Komunitas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 16–21.

Sari, C. M. I., & Yustisiana, R. A. (2019). Fun learning English dengan media games di SDN 02 Mojorejo Madiun. Jurnal Warta Abdimas, 2(01), 61–68.

Sugiharti, R. E., & Riftina, Y. (2018). Upaya meningkatkan penguasaan kosakata Bahasa Inggris. Indonesia Journal of Primary Education, 2(2), 14–22.




DOI: https://doi.org/10.24071/aa.v6i2.6249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

Indexed and abstracted in:

      

 

e-ISSN: 2620-5513; p-ISSN: 2620-5505

Altruis Sertifikat Sinta 5 (S5 = Level 5)

Bersama ini kami informasikan bahwa Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat telah terakreditasi nasional Sinta 5 oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia berdasarkan surat keputusan No.Surat Keputusan 0547/E5 /DT.05.00/2024. Masa berlaku 5 tahun : Vol 4 No 1 Tahun 2021 s/d Vol 8 No 2 Tahun 2025.


Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat diterbitkan dua kali setahun, yakni pada April dan Oktober, oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia.