BRIDGING THE GAP: EFFORTS TO MINIMIZE EDUCATION GAPS THROUGH INCLUSIVE EDUCATION IN RURAL AREAS
(1) Universitas Islam Lamongan, Indonesia
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6, 974-980. https://doi.org/https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394.
Amadi, T. S. (2012). Konsep keadilan John Rawls dan relevansinya terhadap pengembangan masyarakat (Thesis). UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta, Indonesia. Retrieved from https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/
123456789/2139.
Anas, A. Y., Riana, A. W., & Apsari, N. C. (2015). Desa dan kota dalam potret pendidikan. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.13592.
Anwar, M. S. (2022). Ketimpangan aksesibilitas pendidikan dalam perpsektif pendidikan multikultural. Foundasia, 13, 1-15. https://doi.org/10.21831/foundasia.v13i1.47444.
Ardea, R. J. (2023). Pendataan pendidikan di wilayah desa untuk mengimplementasikan pendidikan inklusif yang berkualitas. Jurnal Abdi Nusa, 3(1), 21-25. https://doi.org/10.52005/abdinusa.v3i1.58.
Ariastuti, R., & Herawati, V. D. (2016). Optimalisasi peran sekolah inklusi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(1), 38-47. https://doi.org/10.30653/002.201611.7.
Arnawan, G. (2016). Faktor penyebab kurangnya minat remaja desa terhadap pendidikan di perguruan tinggi (studi kasus pada remaja di Desa Balirejo Kecamatan Angkona Kabupaten Luwu Timur). Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 3(3), 80-84. https://doi.org/10.26858/sosialisasi.v0i0.3127.
Astawa, I. N. T. (2017). Memahami peran masyarakat dan pemerintah dalam kemajuan mutu pendidikan di Indonesia. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 197-205. https://doi.org/https://doi.org/10.25078/jpm.v3i2.200.
Atnawi, A. (2019). Pengtingnya partisipasi wali murid dalam meningkatkan minat belajar siswa. Al-Ulum Jurnal Pemikiran dan Penelitian ke Islaman, 6(1), 83-93. https://doi.org/10.31102/alulum.6.1.2019.83-93.
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13530.
Elvira, E. (2021). Faktor penyebab rendahnya kualitas pendidikan dan cara mengatasinya (Studi pada: Sekolah dasar di desa Tonggolobibi). Iqra: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 16(2), 93-98. https://doi.org/10.56338/iqra.v16i2.1602.
Emeralda, G. N., & Kristiana, I. F. (2018). Hubungan antara dukungan sosial orang tua dengan motivasi belajar pada siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Empati, 6(3), 154-159. https://doi.org/10.14710/empati.2017.19744.
Falah, A. I., & Hadna, A. H. (2022). Problematika pendidikan masa pandemi di Indonesia pada daerah 3-T (Terluar, tertinggal, dan terdepan). Jurnal Pendidikan dan kebudayaan, 7(2), 164-185. https://doi.org/10.24832/jpnk.v7i2.2997.
Firdaus, F., Sulfasyah, S., & Nur, H. (2018). Diskriminasi pendidikan masyarakat terpencil. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 6(1), 33-43. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v6i1.1796.
Goa, L. (2017). Perubahan sosial dalam kehidupan bermasyarakat. SAPA-Jurnal Kateketik dan Pastoral, 2(2), 53-67.
Gumilar, G. G., & Ningsih, W. (2022). Menyelisik ketimpangan pendidikan pada masyarakat urban dan rural antara Kecamatan Kota Baru dan Banyusari di Kabupaten Karawang. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(2), 717-730. https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i2.6314.
Gutama, P. P. B., & Widiyahseno, B. (2020). Inklusi sosial dalam pembangunan desa. Reformasi, 10(1), 70-80. https://doi.org/10.33366/rfr.v10i1.1834.
Mahmud, R., Hidayat, L., Jalal, N. M., Buchori, S., Fakhri, N., Nihaya, M., Fakhri, R. A., Permatasari, D., Meliani, F., & Yanti, S. (2023). Pendidikan inklusif. Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Noor, T. R. (2023). Evaluasi desain infrastruktur pendidikan ramah anak. International Muktamar for Arabic Language and Islamic Studies, 2(1), 243-264.
Normina, N. (2016). Partisipasi masyarakat dalam pendidikan. Ittihad, 14(26), 71-85. https://doi.org/10.18592/ittihad.v14i26.874.
Nurmalasari, I., & Karimah, D. Z. (2020). Peran manajemen SDM dalam lembaga pendidikan untuk meningkatkan mutu pendidik. MANAGERE: Indonesian Journal of Educational Management, 2(1), 33-44. https://doi.org/10.52627/managere.v2i1.57.
Pitri, T. A., & Anwar, K. (2016). Kolaborasi pemerintah dan masyarakat dalam penyelenggaraan pendidikan: Pendidikan khusus di Provinsi Riau tahun 2015-2016. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 4(2), 1-12.
Rahim, A. (2016). Pendidikan inklusif sebagai strategi dalam mewujudkan pendidikan untuk semua. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(1), 68-71. https://doi.org/10.30738/trihayu.v3i1.819.
Rismayani, R., Lestari, E. A., & Tarigan, N. N. U. B. (2021). Problematika sarana dan prasarana pendidikan. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 136-149. https://doi.org/10.56114/al-ulum.v2i2.119.
Soleh, A. K. (2004). Mencermati teori keadilan sosial John Rawls. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 5(1), 175-192. https://doi.org/10.18860/ua.v5i1.6152.
Susetyo, D. P. B. (2021). Dinamika kelompok: Pendekatan psikologi sosial. Semarang: Universitas Katolik Soegijapranata.
Vito, B., & Krisnani, H. (2015). Kesenjangan pendidikan desa dan kota. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2).
Widiawaty, M. A. (2019). Faktor-faktor urbanisasi di Indonesia. https://doi.org/10.31227/osf.io/vzpsw.
DOI: https://doi.org/10.24071/ijiet.v8i2.7341
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Salman Ali Hidayat, Muhammad Adib Nuruzzaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed and abstracted in:
IJIET Sinta 2 Certificate (S2 = Level 2)
We would like to inform you that IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching):has been nationally accredited Sinta 2 by the Ministry of Education, Culture, Research and Technology of the Republic of Indonesia based on the decree No. Surat Keputusan 158/E/KPT/2021. Validity for 5 years: Vol 5 No 2, 2021 until Vol 10 No 1, 2026.
This work is licensed under CC BY-SA.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
IJIET DOI: https://doi.org/10.24071/ijiet
p-ISSN: 2548-8422 (since 5 January 2017); e-ISSN: 2548-8430 (since 5 January 2017)
IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching) is published twice a year, namely in January and July, by the Institute for Research and Community Services of Sanata Dharma University, Yogyakarta, Indonesia.