PELATIHAN BAHASA INGGRIS MELALUI LAGU BAHASA INGGRIS DI UPT SD INPRES 6/80 LATELLANG

Armin Damayanti, Harmilawati Harmilawati, Irmayani Irmayani

Abstract


English learning is no longer taught as a local content program at UPT SD Inpres 6/80 Latellang because the curriculum that originally applied KTSP was changed to the 2013 curriculum. English subjects were not removed from the 2013 curriculum but are also not required in every elementary school. This caused the children at UPT SD Inpres 6/80 Latellang to be unfamiliar with English. The method of implementing this English training uses a service learning method assisted by ATK media and speakers. The results show that most students feel interested in teaching English through songs. This is evidenced by the increased memory related to the material being taught and the student’s interest in learning English.


Keywords


children, English, song

Full Text:

PDF

References


Kaltsum, H. U. (2016). Bahasa Inggris dalam kurikulum 2013 di sekolah dasar. University Research Colloquium, 67, 276–283.

Nasution, S. (2016). Pentingnya pendidikan bahasa Inggris pada anak usia dini. Jurnal Warta, 50(1), 15–19.

Nurmansyah, N. (2020). Determinan permintaan komoditas kacang tanah di desa Latellang Kecamatan Patimpeng Kabupaten Bone (Skripsi).Universitas Muhammadiyah Makassar, Makassar, Indonesia.

Putranti, B. E., & Ambawani, S. (2019). Pentingnya belajar bahasa Inggris untuk anak usia sekolah dasar di lingkungan RT 37 RW 13 kelurahan Giwangan kecamatan Umbulharjo. Jurnal Dharma Bakti, 2(2), 177–183.

Ranuntu, G. C., & Tulung, G. J. (2018). Peran lagu dalam pengajaran bahasa Inggris tingkat dasar. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 4(1), 99–110.

Siming, M.S.M., Liwang, N.A.S., Kusumawardhani, R., Dikastuti, N.A., Zulkifli, Z., & Syamsidah, S. (2021). Pentingnya bahasa Inggris untuk anak usia dini di kelurahan Mangasa. Journal Lepa-Lepa Open: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 30–33.

Sutanto, I., Effendy, D., & Franciska, N. (2020). Metode service learning sebagai model pembelajaran sejarah studi kasus: Proses pembelajaran desain interior untuk komunitas roodebrug soerabaia. Dalam Seminar Nasional dan Temu Alumni HMPS 2019, 12 oktober 2019, FIS UNY Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.24071/aa.v7i1.6250

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

Indexed and abstracted in:

   

e-ISSN: 2620-5513; p-ISSN: 2620-5505

Altruis Sertifikat Sinta 5 (S5 = Level 5)

Bersama ini kami informasikan bahwa Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat telah terakreditasi nasional Sinta 5 oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia berdasarkan surat keputusan No.Surat Keputusan 0547/E5 /DT.05.00/2024. Masa berlaku 5 tahun : Vol 4 No 1 Tahun 2021 s/d Vol 8 No 2 Tahun 2025.


Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat diterbitkan dua kali setahun, yakni pada April dan Oktober, oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia.