KONSELING ANAK SEBAGAI SARANA UNTUK MENUMBUHKAN KEGEMBIRAAN DAN KEPERCAYANA DIRI ANAK-ANAK PANTI ASUHAN PUTRA SANTA MARIA BORO, KULON PROGO, YOGYAKARTA

Agus Faisal(1), Antonius Glendnaldy Hendrysusanto(2), Gregorius Rupang(3), Nora Dolisna Simanjuntak(4), Vincentius Kaunang(5), Antonius Galih Arga Wiwin Aryanto(6*),

(1) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
(2) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
(3) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
(4) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
(5) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta
(6) (Scopus ID : 57778175600) Faculty of Theology, Sanata Dharma University, Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Child counseling is an attempt to assist children individually for guiding and helping them directly so that they can open them up and develop to be a sound person psychologically, personally and spiritually. The personal approach is required so that children to be open and understand their life experiences in order that they may find joy and develop their confidence. In addition to personal approach, some works to foster their self-confidence and joy are carried out by doing their daily duties and responsibilities, developing talents and providing adequate spiritual support. This social service attempts to provide both personal and group assistance so that the orphanage children can grow optimally and can prepare their better future.


Keywords


kepercayaan diri; konseling anak; panti asuhan; pendampingan personal

Full Text:

PDF

References


Admin Dinsos. (2018). Lembaga kesejahteraan sosial anak (LKSA), Dinsos. Diakses melalui https://dinsos.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/lembaga-kesejahteraan-sosial-anak-lksa-93#. Anwar, Z. (2015). Penerapan konseling kelompok untuk meningkatkan happiness pada remaja panti asuhan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3(1), 144-153. https://doi.org/10.22219/jipt.v3i1.2134 Ghufron,N. M., & Risnawita, S. R. (2011). Teori-teori psikologi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA. Kathryn, G., & Geldard, D. (2011). Keterampilan praktik konseling pendekatan integratif. Yogyakar-ta: Pustaka Pelajar. Kathryn, G., & Geldard, D. (2012). Konseling anak-anak sebuah pengantar praktis(3rd ed.). Jakarta: Indeks. Kathryn, G., Geldard, D., & Foo, R.Y. (2019). Konseling anak-anak panduan praktis (4th ed.). Jakar-ta: Indeks. Ridhani, A.R. (2020). Konseling anak usia dini. Banjarmasin: Universitas Islam Kalimantan Muhammad Asryad Al-Banjari Banjarmasin. Seligman, M. E. P. (2005). Authentic happiness: Menciptakan kebahagiaan dengan psikologi positif. Bandung: PT. Mizan Pustaka. Seligman, S. (2002). Authentic happiness. New York: Work Press. Winkel, W. S. (2005). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.




DOI: https://doi.org/10.24071/aa.v6i2.6225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

Indexed and abstracted in:

      

 

e-ISSN: 2620-5513; p-ISSN: 2620-5505

Altruis Sertifikat Sinta 5 (S5 = Level 5)

Bersama ini kami informasikan bahwa Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat telah terakreditasi nasional Sinta 5 oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia berdasarkan surat keputusan No.Surat Keputusan 0547/E5 /DT.05.00/2024. Masa berlaku 5 tahun : Vol 4 No 1 Tahun 2021 s/d Vol 8 No 2 Tahun 2025.


Creative Commons License

This work is licensed under CC BY-SA.

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Free counters!


Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat diterbitkan dua kali setahun, yakni pada April dan Oktober, oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia.