PENGEMBANGAN MODEL FLIPPED LEARNING PADA MATAKULIAH EKONOMI REGIONAL UNTUK MENINGKATKAN COMPETENCE, CONSCIENCE DAN COMPASSION MAHASISWA PRODI PENDIDIKAN EKONOMI
(1) Universitas Sanata Dharma
(*) Corresponding Author
Abstract
This research aims to analyze how developing flipped learning model in Regional Economics course on second semester 2019/2020 can improve competence, conscience and compassion of Economic Education students. This research is a quasi-experimental research. Assessment of competence aspect was obtained by using pretest and post test scores, while for aspects of conscience and compassion by using questionnaires and observations. Results of this research showed that developing flipped learning model in Regional Economics course can improve the competence, conscience and compassion of Economics Education students.
Keywords : flipped learning, competence, conscience, compassion and Regional Economics
Full Text:
PDFReferences
Budiningsih, Asri. 2012. Belajar & Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Depdiknas. 2003. Pendekatan Kontekstual. Jakarta: Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama.
Elain B. Johnson. 2002. Contextual Teaching and Learning. California: Corwin Press.
Hamalik, Oemar. 2001. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, J.J., Dip. Ed. dan Moejono. 1986. Proses Belajar Mengajar. Bandung: CV. Remadja Karya.
Ibrahim, R. dan Nana Syaodih S. 2003. Perencanaan Pengajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.
Karwono. 2007. ¯ Pemanfaatan sumber belajar dalam Upaya Peningkatan Kualitas dan Hasil Pembelajaran” . http://www.scribd.com.
Mark K. Smith. 2002. Self Directed. http://www.infed.org/self-direction/.
Munir. 2008. Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
P3MP – USD. 2012. Pedoman Model Pembelajaran Berbasis Pedagogi Ignasian. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.
Purnomo, Puji, dkk. 2005. Pedoman Pengajaran Mikro. Yogyakarta: USD.
Prassida, Grandyes Frieska dan Ahmad Muklason. 2011. Virtual Class sebagai Strategi Pembelajaran untuk Peningkatan Kualitas Student Centered Learning di Perguruan Tinggi. Jurnal Teknologi Vol.1 No.2 Juli 2011. journal.unipdu.ac.id/index.php/teknologi/article/47. Diakses tanggal 29 Januari 2020.
Rooijakkers, Ad., 1993. Mengajar Dengan Sukses. Jakarta: Gramedia.
Sanjaya, Wina. 2008. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sardiman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.
Suranto, Beni. Virtual Classroom : Strategi Pembelajaran Berbasis Synchronous E-Learning. 2009. Jurnal Universitas Islam Indonesia. Journal.uii.ac.id/ index.php/Snati/article/1221/1009. Diakses tanggal 30 Januari 2020.
Silberman, Mel. 2004. Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Penerbit Nusamedia dan Penerbit Nuansa.
Winkel, W.S. 1996. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindo.
Zaini, dkk. 2008. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta : Center for Teaching Staff Development (CTSD).
DOI: https://doi.org/10.24071/jpea.v14i2.4620
Refbacks
- There are currently no refbacks.
e-ISSN (online) 2829-6117 ISSN (cetak) 1978-8770
Kontak:
Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sanata Dharma
Jl. Affandi, Mrican, Caturtunggal, Depok, Sleman, Yogyakarta 55281
Telp (0274) 513301 Ext. 1445 Faks. (0274) 562383
Email: jpea@usd.ac.id
Peta: https://goo.gl/maps/Fzo43axWqLFqYcwS8