PENGARUH CITRA TUBUH DAN PENGELOLAAN DIRI TERHADAP KEMAMPUAN BEKERJASAMA DALAM PEMBELAJARAN EKONOMI

Yerico Yeriadi(1*), Yohanes Harsoyo(2),

(1) Universitas Sanata Dharma
(2) Universitas Sanata Dharma
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine and analyze the effect of body image and self-management on student ability to cooperate in economics learning.

This research is explanatory study conducted in July-August 2022 in SMA BOPKRI 2 Yogyakarta. The research population were students of class XI IPS 1 and XI IPS 2 covered 44 students. The research sample was 44 students. The research sampling technique was saturated sampling technique. The data collection technique was a questionnaire. The data analysis technique was multiple linear regression.

The results of data analysis showed that: (1) body image had no effect on student ability to cooperate; (2) self-management had effect on student ability to cooperate; and (3) body image and management could be predictors of student ability to cooperate.

Keywords: body image, self management, ability to cooperate


Full Text:

PDF

References


Andiyati, A. D. W. (2016). Hubungan Antara Body Image Dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas X Di SMA Negeri Bantul. In Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Briesch, A. M., & Daniels, B (2013). Using Pengelolaan diri Interventions to Address General Educarion Behavioral Needs: Assessment of Effectiveness and Feasibility. Psychology in the Schools, 50 (4). DOI: 10.1002/pits.21679.

Cash. (2002). Body Image: A Handbook Of Theory, Research and Practice. New York: Guilford Publications.

Cherniss, C., & Goleman, D. (2001). The emotionally intelligent workplace: How to select for, measure, and inprove emotional intelligence in individuals, group and organization. San Francisco: Jpssey-Bass A Willey Company.

Chundari, I.N. (2016). Program Pelatihan Dan Pengelolaan Diri (Pengelolaan Diri) Dengan Teknik Kognitif. Edusentris: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 3(3), 243-255. DOI: 10.17509/edusentris.v3i3.235

Elvina, S. N. (2019). Teknik Self Managemen dalam Pengelolaan Strategi Waktu Kehidupan Pribadi Yang Efektif. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 123. DOI: 10.29240/jbk.v3i2.1058.

Ercoskun, M. H (2016). Adaptation of self-control anda self-management scale (SCMS) into Turkish culture: a study on reliability and validity. Educational Sciences: Theory & Practice, 16, 1125-1145. Doi: 10.12738/estp.2016.4.2725

Gie, The Lian. (2000). Cara belajar yang baik bagi mahasiswa edisi kedua. Yogyakarta: Gadjah Mada University press.

Giorgi, G., Perminiene, M., Francesco, M., Perez, J. F., Mucci, N., & Arcangeli, G. (2016). Detrimental effect of workplace bullying: impediment of self-management competence via psychological distress. Frontiers in Psychology, 7(60), 1-11. Doi: 10.3389/fpsyg.2016.00060

Grogan, S. (2008). Body Image: Understanding body dissatifiction in men, women and children (2nd ed.). New Yoek: Routledge.

Jazimah, H. (2015). Implementasi Manajemen Diri Mahasiswa dalam Pendidikan Islam. MUDARRISA: Journal of Islamic Education, 6(2), 221.DOI: 10.18326/mdr.v6i2.765

Maasawet, E. T. (2011). Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Belajar Biologi Melalui Penerapan Strategi Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri Vi Kota Samarinda Tahun Pelajaran 2010/ 2011. BIOEDUKASI (JurnalPendidikan Biologi). https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v2i1.197

Maghfur, S. (2018). Bimbingan Kelompok Berbasis Islam untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri santri Pondok Pesantren Al-Ishlah Darussalam Semarang. Jurnal Dakwah dan Komunkasi, 12(1).

Melliana. (2006). Menjelajah Tubuh: Perempuan dan Mitos Kecantikan. Yogyakarta: Lkis Yogyakarta.

Pratiwi, A.I., dkk. (2018). “Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (Pjbl) Berbantuan Metode Edutainment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial”. Jurnal Refleksi Edukatika. Volume 8, No. 2, (hlm.178-182).

Ramadhani, T. N., & Putrianti, F. G. (2017). Hubungan Antara Kepercayaan diri Dengan Citra Diri Pada Remaja Akhir. Jurnal Spirits, 4(2), 22. https:/doi.org.10.30738/spirits.v4i2.1117

Sari, S. H & Siregar, A. R. (2012). Peran Body-Image terhadap Penyesuaian Diri Perempuan Dewasa Dini Pada Kehamilan Pertama. Psikologia-Online, 7(2), 50-51.

Septianingtias Ariana (DKK) (2021). Pengelolaan Diri sebagai upaya membangun Kerjasama dalam Pertukaran Pelajar di Perguruan tinggi. Perspektif Ilmu Pendidikan. (Volume 35 Nomor 1) DOI: doi.org/10.21009/PIP.351.8

Soekanto, Soerjono. 1989. Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiharto Dwi Y. P., & Ameliana Fenti (2021). Pengaruh Body Image dan Penyesuaian Diri terhadap Kemampuan Kolaborasi Siswa. Journal of Education and Counseling, (Vol. 1, No. 2) Hlm. 90 – 97

Syani, Abdul. 2002. Sosiologi Skematika Teori dan Terapan. Jakarta: Bumi Aksara.

Tama, D. (2018). Proses Pembuatan Lagu Anak melalui Metode Tadasa Sesuai dengan Kecakapan Abad-21. Bandung: Universitas Pasundan.

Trilling, Bernie and Hood, Paul. 1999. Learning, Technology, and Education Reform In The Knowledge Age, (Online), (https://www.wested.org/online_pubs/ learning_technology.pdf.), diakses tanggal 11 Mei 2016

Wood-Barcalow. N. L., Tylka, Tracy L., & Augustus-Horvath, C. L. (2010). But I Like My Body”: Positive body image characteristics and a holistic model for young-adult women. The Ohio State University, United States:7.

Yulianti, S. D., Djatmika, E. T., & Santoso, A. (2016). Pendidikan karakter kerja sama dalam pembelajaran siswa sekolah dasar pada kurikulum 2013. Jurnal Teori dan Praktsis pembelajaran IPS, 1 (1), 33-38.




DOI: https://doi.org/10.24071/jpea.v16i2.7078

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN (online) 2829-6117 ISSN (cetak) 1978-8770

 

    

Kontak:

Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sanata Dharma

Jl. Affandi, Mrican, Caturtunggal, Depok, Sleman, Yogyakarta 55281

Telp (0274) 513301 Ext. 1445 Faks. (0274) 562383

Email: jpea@usd.ac.id

Peta: https://goo.gl/maps/Fzo43axWqLFqYcwS8