Antara Iman dan Budaya: Perjumpaan dengan Yang Transenden Lewat Ritual Keti Dara Ta’a, dalam Terang Konsep Hierophani Mircea Eliade
(1) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma
(2) Fakultas Teologi, Universitas Sanata Dharma
(*) Corresponding Author
Abstract
Every culture has many ceremonies in the form of rituals that are shown to a transcendent person. One example occurs in the Keti Dara Ta'a ritual in Manggarai culture. The Keti Dara Ta'a ritual is a tradition performed when a family member dies unnaturally, such as accidents, suicide, death due to natural disasters, and murder victims. In this study, researchers looked at the Keti Dara Ta'a ritual through Mircea Eliade's concept of Hierophany. There are two objectives of this study, firstly, to look at the transcendental subject in the Keti Dara Ta'a ritual in relation to the Christian faith. Secondly, to contextualize Mircea Eliade's hierophany paradigm. The method used is a literature study with books as the main source and several related articles. It can be concluded that the Keti Dara Ta'a ritual refers to a sacred phenomenon that is preserved in the frame of Manggarai culture. The sacredness patterned in the Keti Dara Ta'a ritual, no matter how complicated, still has relevance to the transcendence of Christian faith.
Abstrak
Setiap budaya memiliki banyak perayaan berupa ritual yang ditujukan kepada pribadi yang transenden. Salah satu contoh terjadi dalam ritual keti dara ta’a yang dipraktekan oleh masyarakat Manggarai. Ritual keti dara ta’a merupakan sebuah tradisi yang dilakukan ketika memiliki anggota keluarga yang meninggal secara tidak wajar, seperti kecelakaan, bunuh diri, meninggal karena bencana alam, dan korban pembunuhan. Dalam kajian ini, peneliti melihat ritual keti dara ta’a melalui konsep hierophani Mircea Eliade. Terdapat dua tujuan penelitian ini, pertama, untuk mengenal sosok transenden dalam ritual keti dara ta’a dalam relasinya dengan Allah dalam pemahaman iman Kristiani. Kedua, untuk mengkontekstualisasikan konsep hierophani yang pernah digagas Mircea Eliade dengan fenomena budaya di Manggarai. Adapun metode yang digunakan adalah studi pustaka dengan buku sebagai sumber utama serta beberapa artikel terkait. Dapat disimpulkan bahwa ritual Keti Dara Ta’a merujuk pada fenomena sakral yang terpelihara dalam bingkai kebudayaan Manggarai. Sakralitas yang terpola dalam ritual keti dara ta’a sebagaimana pun peliknya, tetap memiliki relevansi dengan transendensi iman Kristiani.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Do, Fransiskus Bustan. Guratan Makna Religius Ritual Penti Dalam Realitas Budaya Orang Manggarai Di Flores Barat, Kupang: LSM Agricola Kupang Nusa Tenggara Timur, 2005.
Durkheim, Emile. The Elementary Forms of Religious Life, Translated by: Karen E fields. New York: The Free Press, 1995.
Jebadu, Aleks. Bukan Berhala! Penghormatan Kepada Leluhur. Maumere: Ledalero, 2009.
Eliade, Mircea. The Sacred & The Profane: The Nature of Religion: the Signifance of Religious Myth, Symbolism, and Ritual Within Life and Culture, translated by: Harcourt team. United States of America: Harcourt, 1958.
Otto, Rudolf. The Idea of The Holy, Translated by: John W. Harvey, second edition. London: Oxford University Press, 1950.
Gole, Hendrikus dan Raymundus I Made Sudhiarsa, “Harmoni Alam dan Spiritualitas: Studi Kepercayaan Orang Manggarai Timur Terhadap Roh Alam.” Journal: Advances In Social Humanities Research, 2, 2 (2024): 237-248, https://adshr.org/index.php/vo/article/view/188/178.
Haq, Siti Ahsanul. “ Analisis Yang Sakral Sumbu Filosofis Yogyakarta Dalam Pemikiran Mircea Eliade.” Ri’ayah: Jurnall Sosial dan Keagamaan, 8, 2 (2023): 59-71, https://doi.org/10.32332/riayah.v8i2.7499.
Karimuddin. “Fungsi Sosiologis Agama (Studi Profan dan Sakral Menurut Emile Durkheim.” Journal Toleransi: Media Ilmia Komunikasi Umat Beragama, 3, 2 (2011): 164-165, https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/toleransi/article/view/1060/958#.
Mufid. “ Penelitihan Agama: Pendekatan Fenomenologi Rudolf Otto.” Bestari Mei-Juli 1993, 86-88, https://media.neliti.com/media/publications/245917-penelitian-agama-pedekatan-fenomenologi-9bee198a.pdf.
Selin, Maria Kristiani Susanti dan Faizah Ulumi Firdausi. “Makna Keti Le Manuk Miteng Pada Masyarakat Desa Beakondo Kecamatan Satar Mese Barat Kabupaten Manggarai.” Jurnal Socia Logica, 3, 2 (2023): 165-175, http://jurnal.anfa.co.id/index.php/JurnalSociaLogica/article/view/743/726.
Tatap, Erik Yohane dan Sermada Kelen Donatus, “Diskursus Alam Semesta Orang Lamaholot Dalam Terang Filsafat Alam Georg Wilhelm Friedrich Hegel.” Jurnal Studi Budaya Nusantara, 6, 2 (2022): 145-157, https://jsbn.ub.ac.id/index.php/sbn/article/view/175.
Weismann, Ivan Th. J. “Simbolisme menurut Mircea Eliade.” Jurnal Jaffrai: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2, 1 (2004): 55-60, https://ojs.sttjaffray.ac.id/index.php/JJV71/article/view/152.
Wawancara online bersama bapak Karmilus Kengkar seorang tokoh adat dari niang atau kampung sita pada 7 Oktober 2024.
Wawancara online Bersama bapak Paulus Gandur seorang tokoh adat dari niang atau kampung Sita pada 8 Oktober 2024.
DOI: https://doi.org/10.24071/snf.v3i1.10230
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
E-ISSN: (Validity Starting Volume 1 No. 2, September 2023) 3047-0714
P-ISSN: (Validity Starting Volume 1 No. 2, September 2023) 3047-1451
Kaliurang St No.KM, RW.7, Joho, Condongcatur, Depok, Sleman Regency, Special Region of Yogyakarta 55281, Indonesia
Proceedings of The National Conference on Indonesian Philosophy and Theology is licensed under CC BY-SA 4.0





.jpg)
.png)