Hubungan Antara Tingkat Stres dengan Motivasi Penyusunan Skripsi Pada Mahasiswa

Anggita Kinasih Lestari(1*), Maria Margaretha Sri Hastuti(2),

(1) Universitas Sanata Dharma
(2) Universitas Sanata Dharma
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine (1) how high the stress level of students writing a thesis is (2) how high the motivation level of students writing a thesis is (3) the relationship between stress levels and the motivation of students writing a thesis. This study is a correlational study. The sample consisted of 65 Guidance and Counseling Study Program students, Class of 2019 who were writing their thesis. The analysis technique used categorization, normality test, linearity test, and correlational hypothesis test. Data collection used the Stress Level Scale (44 valid items with a reliability test correlation value of 0.945) and the Motivation Level Scale (44 items with a reliability test correlation value of 0.933). The results of the study showed that: 1) the stress of students writing theses was at a moderate level (43%), 2) the motivation of students writing theses was at a high level (49%), 3) there was a significant relationship between the level of stress and the motivation of students writing theses (r = -0.316, significance 0.010 <0.05).


Keywords


motivation, stress, student

Full Text:

PDF

References


Asmawan, M. C. (2016). Analisis Kesulitan Mahasiswa Menyelesaikan Skripsi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, I(02), 51-57

Azwar, S. (2012). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Bunyamin, A. (2021). Mengelola Stres dengan Pendekatan Islami dan Psikologis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 145-159.

Ekawarna, H. (2018). Manajemen Konflik dan Stress. Jakarta: Bumi Aksara.

Erindana, F. U. N., Nashori, H. F., & Tasaufi, M. N. F. (2021). Penyesuaian diri dan stres akademik mahasiswa tahun pertama. Motiva: Jurnal Psikologi, 4(1), 11-17.

Gamayanti, W., Mahardianisa, M., & Syafei, I. (2018). Self disclosure dan tingkat stres pada mahasiswa yang sedang mengerjakan Skripsi. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5 (1), 115–130.

Prihartanta, W. (2015). Teori-teori motivasi. Jurnal Adabiya, 1(83), 1-14.

Purwanti, S., & Rohmah, A. N. (2020). Mahasiswa Dan Bunuh Diri: Resiliensi Mahasiswa Dalam Menghadapi Skripsi. Abdi Dosen: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(4), 371-378.

Rahmawati, A., Mandagi, C. K., & Rattu, J. A. (2020). Hubungan antara tingkat stres dengan motivasi mahasiswa penulis skripsi di fakultas kesehatan masyarakat universitas Sam Ratulangi Manado. KESMAS: Jurnal Kesehatan Masyarakat Universitas Sam Ratulangi, 9(7).

Sadiq, F. W. M. J., & Hassan, M. M. (2021). Konsep Kendiri dan Gaya Pembelajaran terhadap Motivasi Akademik dalam kalangan Mahasiswa. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6(2), 75-105.

Sarafino, E. 2002. Health psychology. England: John Willey and Sons.

Saputri, K. A., & Sugiharto, D. (2020). Hubungan antara self efficacy dan social support dengan tingkat stres pada mahasiswa akhir penyusun skripsi di fip unnes tahun 2019. KONSELING EDUKASI: journal of Guidance and Counseling, 4(1).

Seto, S. B., Wondo, M. T. S., & Mei, M. F. (2020). Hubungan Motivasi Terhadap Tingkat Stress Mahasiswa Dalam Menulis Tugas Akhir. Jurnal Basicedu, 4(3), 733-739.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

Sutjiato, M. (2015). Hubungan faktor internal dan eksternal dengan tingkat stress pada mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Manado. Jikmu, 5(1).

Syah, M. C. (2019). Uji validitas konstruk pada instrumen motivasi akademik dengan metode Confirmatory Factor Analysis (CFA). Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia (JP3I), 7(2), 78-85.

Wardi, R., & Ifdil, I. (2016). Stress conditions in students completing thesis. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 6(2), 190-194.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anggita Kinasih Lestari, Maria Margaretha Sri Hastuti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

This work is licensed under CC BY-SA.

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

JCHS-Logo-removebg-previewlogobk-1-removebg-previewlogobk-1-removebg-preview

 Journal of Counseling and Humanistic Studies (JCHS) is published twice a year, namely in January and July, by Guidance and Counseling Universitas Sanata Dharma, in collaboration with Asosiasi Bimbingan dan Konseling Indonesia (ABKIN).