PERAN ETNIS TIONGHOA PADA MASA PERGERAKAN NASIONAL: KAJIAN PENGEMBANGAN MATERI PEMBELAJARAN SEJARAH DI SEKOLAH MENENGAH ATAS

Hendra Kurniawan(1*),

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


This research was aimed to describe the role of the Chinese community during the Indonesiasnational movement, to design the way of learning history in the senior high school, and to elaboratethe importance of studying the role of the Chinese community during Indonesias national movementfor the younger generation. This research uses historical and qualitative descriptive method usingliterature. The result shows that (1) Chinese community took importance roles in national strugglingduring Indonesias national movement; (2) The study of the Chinese communitys roles in theIndonesias national movement can be integrated into the way of learning history in senior highschool; (3) Studying the roles of the Chinese community during the Indonesias national movementcan develop the harmony in social life.

Keywords: Tionghoa, pergerakan nasional, pembelajaran sejarah.


Full Text:

PDF

References


Agus Mulyana dan Darmiasti. 2009. Historiografi di Indonesia: Dari Magis-Religius Hingga Strukturis. Bandung: PT Refika Aditama.

Aman. 2011. Model Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Anderson, Benedict. 2001. Imagined Communities: Komunitas-komunitas Terbayang. Yogyakarta: INSIST.

Benny G. Setiono. 2008. Tionghoa dalam Pusaran Politik. Jakarta: TransMedia.

Choirul Mahfud. 2013. Manifesto Politik Tionghoa di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Gottschalk, Louis. 1985. Mengerti Sejarah. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia.

La Ode, M.D. 2012. Etnis Cina Indonesia dalam Politik: Politik Etnis Cina Pontianak dan Singkawang di Era Reformasi 1998-2008. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Leo Suryadinata. 1984. Dilema Minoritas Tionghoa. Jakarta: PT Grafiti Pers.

. 1986. Politik Tionghoa Peranakan di Jawa 1917-1942. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

. (Ed.). 2005. Pemikiran Politik Etnis Tionghoa Indonesia 1900-2002. Jakarta: Pustaka LP3ES.

Nasikun. 1984. Sistem Sosial Indonesia. Jakarta: Rajawali.

Onghokham. 2008. Anti Cina, Kapitalisme Cina, dan Gerakan Cina: Sejarah Etnis Cina di Indonesia. Jakarta: Komunitas Bambu.

Permendikbud Nomor 64. 2013. Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah.

Permendikbud Nomor 69. 2013. Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah.

Pringgodigdo, A.K. 1994. Sejarah Pergerakan Rakyat Indonesia. Jakarta: Dian Rakyat.

Ricklefs, M.C. 1991. Sejarah Indonesia Modern. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sartono Kartodirdjo. 1995. Kebangsaan, Sejarah Nasional, dan Proses Integrasi. Dalam P.J.Suwarno (Ed.), Seri Proklamasi: Negara dan Nasionalisme Indonesia (hlm. 4-10). Jakarta: PT Grasindo.

Sidi Gazalba. 1966. Sedjarah sebagai Ilmu. Djakarta: Bhratara.

Sutopo, H.B. 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif: Dasar Teori dan Terapannya dalam Penelitian Edisi Kedua. Surakarta: UNS Press.

Taufik Abdullah. 2001. Sejarah Lokal di Indonesia: Kumpulan Tulisan. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Yuanzhi, Kong. 2005. Silang Budaya Tiongkok Indonesia. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.