
UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

 

 

UC Journal: ELT, Linguistics and Literature Journal 
 http://e-journal.usd.ac.id/index.php/UC 

Sanata Dharma University, Yogyakarta, Indonesia 

 

89 

 
This work is licensed under CC BY-SA. 

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License 
 

 

THE MANIFESTATION OF RELIGIOUS AND POLITICAL RELATIONS 

IN THE KISWAHILI RELIGIOUS NEWSPAPERS  

DURING 2015 ELECTIONS 

 

Faraja Kristomus Lugome 

Department of Foreign Languages and Linguistics 

University of Dar es Salaam, Tanzania  

correspondence: farajalugome@gmail.com 

https://doi.org/10.24071/uc.v3i1.4807     

received 6 May 2022; accepted 23 June 2022  

 

Abstract 

There has been a constant power struggle and unstable religious relations between 

Christians and Muslims in Tanzania, especially during elections. Many scholars 

have approached the issue of interreligious relations from the political and social 

dimensions, and no critical analysis on the role of religious newspapers in 

exacerbating such struggle and relations. This article analyzes the stories related to 

religious and political relations in Tanzania as religious newspapers framed them 

in 2015. The study used data from four selected religious newspapers published 

from January to December 2015 and used data from interviews and Focus Group 

Discussions (FGD). The selected headlines were analysed using three dimensions 

of Textually Oriented Discourse Analysis (TODA) propounded by Norman 

Fairclough. The study found that the framing of election stories was affected by the 

religious biases of the newspapers. The analysis further shows that the religious 

newspapers in 2015 presented the mistrust between Christians and Muslims. It was 

found that Muslims mobilised fellow Muslims to change the Christian-dominated 

Government because Muslims' interests have been ignored for many years. The 

article concludes that when the inequality grows and is left unaddressed, it leads to 

social unrest.  

 

Keywords: framing, journalism, religion, politics  

 

Introduction  

There are various studies on the state of inter-religious relations in Tanzania 

(Tambila, 2006; Wijsen, 2007; Rukyaa, 2007; Said, 2010; Glickman, 2011; LeSage, 

2014; Mesaki, 2011; Tetti, 2014; Lawi, 2015; Lucia, 2015; Lupa, 2015; Ndaluka, 

2015, and others). Except for a few studies like that of Said (2010), Mukandala et 

al. (2006), Mbogoni (2004), most studies have looked at Islam as the source of 

religious tensions in the country. Most studies have been presenting that there is a 

rivalry between the Islamic religion and the State. For example, Rukyaa (2010: 4 - 

11) attributes religious tensions and conflicts to the prejudiced religious teachings 

and the dirty campaigns of some Muslim elites.  

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
mailto:farajalugome@gmail.com
https://doi.org/10.24071/uc.v3i1.4807


UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

90 
 

Other similar studies (LeSage, 2014; Lawi, 2015; Lucia, 2015; and Ndaluka, 

2015) have explained bitter Christian-Muslim relations in Tanzania based on 

economic, historical, and social claims, not religious interests per se. However, they 

all commonly argue that Muslims have been more dissatisfied with the way social 

and public resources are used in the country. For example, Ndaluka (2015: 36 – 37) 

argues that these claims (by Muslims) are for demanding access to public resources 

such as education and government jobs. Moreover, these claims are not confined to 

socio-economic resources but also cultural and political relations.  

The argument that the source of tension between Christians and Muslims being 

attributed to cultural and political relations might hold water as it has been indicated 

by Said (2010: 6), who is directly quoted here:  

 

…we need to come into terms with the reality that the Church particularly 

the Catholic Church is in control of the Government by proxy. Through 

unseen hands it manipulates the political system in such a way its influence 

permeates everything from the Mass Media to selection of students to join 

secondary schools and other institutions of higher learning, securing 

scholarship, employment, promotion, for political office etc. In short the 

Church is in control of the Executive, Judiciary and the Legislature.  

 

The religious sentiments in Tanzania have become evident even in religious 

media, especially newspapers. Lupa (2015: 55 – 58) says that religion becomes a 

justification for people to fight against real and perceived evils, like unjust social-

political systems. Even some religious denominations and institutions have 

established media institutions or media houses to mobilize people, educating them 

about the importance of having religious unity and brotherhood to have a collective 

voice against the political dominance of one group. This is exemplified in the 

document of Project Proposal of The Islamic Foundation (2014: 3 – 4) for the 

establishment of Imaan Newspaper; the part reads as follows, “Mass media, on the 

other hand, are the most successful instruments of cultural invasion of our time. 

Coupled with political, economic and military power, media power is used to 

control the land and minds of human beings across nations”.  

Most of the studies on interreligious relations in Tanzania have been conducted 

from the historical, political, and sociological perspectives. Several scholars such 

as Tambila, (2006); Rukyaa, (2007); Glickman, (2011); LeSage, (2014); Tetti, 

(2014); Lawi, (2015); Lucia, (2015); Lupa, (2015); Ndaluka, (2015) have viewed 

the issues of interreligious tensions in the country as the result of abandoning 

Ujamaa socialism, the rise of radical and fundamentalist religious teachings, the 

prejudiced and stereotyped religious orientations, and the growing of mistrusts 

among various religious groups. Unfortunately, to the best of my literature 

consultations, I have found that there is no critical study done on how religious 

newspapers have been framing the religious and political relations in Tanzania to 

reflect these issues that have been presented in the referred literature. Therefore, my 

article presents the brief history of media in Tanzania, the role of media in scaling 

up conflicts in Africa, religious and political relations in Africa, methodology, 

Fairclough’s Textually Oriented Discourse Analysis (TODA), Manifestation of 

Religious and Political relations in Tanzanian Kiswahili Newspapers during 2015 

Elections, and it ends with a conclusion. Generally, the analysis has focused on how 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

91 
 

those selected religious newspapers framed stories about religious and political 

relations in Tanzanian society.  

Media History in Tanzania  

The modern media industry in Tanzania started with the establishment of 

newspapers. Martin Sturmer traces the history of media in Tanzania from the 

German administration up to 1996 in his book The Media History of Tanzania, 

published in 1998. The author has described the history of media in Tanzania in 

four phases. The first phase focused on the German colonial administration (1890 

– 1916), when the press served the communication interests of the Germans. Then, 

missionaries published their newspapers. For example, the Anglican Universities' 

Mission to Central Africa (UMCA) established the first religious newspaper in 

Zanzibar in 1888. The paper was called Msimulizi (Sturmer, 1998). However, the 

paper lasted for only two years. After the failed Msimulizi, the UMCA started other 

newspapers and in 1890 established Mtenga Watu (the old Kiswahili for converter), 

which was circulated to the Usambara people. They also started another newspaper 

Maongezi na Maarifa, at Magila.  

After being installed as an archdeacon, the editor of Maongezi na Maarifa, Mr 

Woodward, decided to have a professionally-run Kiswahili religious newspaper. In 

1894, he started editing another newspaper Habari za Mwezi (ibid.). The newspaper 

was published monthly and is the first official newspaper in the mainland because 

Msimulizi was published in Zanzibar. Habari za Mwezi survived turbulent 

moments. Its publication ceased temporarily in 1907 before resuming publications 

in 1908. The outbreak of the First World War ended the newspaper in 1916.  

The second phase of the British administration saw newspapers established to 

support British propaganda. The religious newspapers had suffered a lot after the 

outbreak of the First World War. It was not until 1925 that Akayo Katoliki and Sauti 

Yetu were published in Tabora and Karema, respectively (Sturmer, 1998 citing 

Scotton, 1972). In the same year, the Dar es Salaam Catholic Diocese launched 

another paper Rafiki Yetu. Rafiki Yetu, which ceased published in 1950. It was the 

most famous religious paper in Tanganyika and some parts of East Africa during 

the period.  

Sturmer also reported that from 1930 to 1950, fewer religious newspapers were 

published in Tanganyika. He mentions that in March 1927, another newspaper 

called Ufalme wa Mungu was founded and owned by the Evangelical "Bethel-

Mission." The Roman Catholic Church of Mwanza launched Lumuli in 1934, and 

two years later, the Kiswahili monthly Katoliki was published in Peramiho in 1936. 

However, Katoliki was unsuccessful initially, so they decided to change its name to 

Mwenge in 1964. 

The Catholic Diocese of Bukoba established another religious newspaper in 

1942 called Rumuli, printed in Kiswahili, English, and Haya. In 1948, the 

Benedictines missionaries of Peramiho launched a journal called Tatejo, which was 

meant for religious teachers, the catechists. Tatejo was later renamed Mlezi. The 

most popular and long-surviving Catholic weekly paper is Kiongozi. This paper was 

founded in Tabora on 1st January 1950. In the beginning, it was published monthly 

by the White Fathers and strictly carried religious contents. It is now an official 

newspaper for the Catholic Church in Tanzania, in which many Episcopal 

announcements and statements are published. Its premises moved from Tabora to 

Dar es Salaam at the Tanzania Episcopal Conference (TEC), and the Bishops 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

92 
 

approved its chief editor. It was a must that the editor was supposed to come from 

among Tanzania's Catholic priests.  

Apart from the dominance of Catholic newspapers as a religious media outlet 

in the country, a few publications owned by other denominations existed; for 

example, the Anglican Church had the Kiswahili monthly called Upanga wa Roho. 

This paper was published in Kongwa from 1949 to 1964. Also, the Evangelical 

missionaries published Bendera ya Kikristo in Soni from 1955 to 1959. Bendera ya 

Kristo was later replaced by the Lutheran counterpart of Kiongozi, which was called 

Uhuru na Amani. Finally, in 1961, the Protestants established a Haya paper Ija 

Webonere, which appeared twice monthly in Bukoba (Sturmer, 1998). 

The post-colonial or post-independence of Tanganyika constitutes the third 

phase. The Tanzania government-controlled media suppressed the opposition 

during this period while nurturing the newly-found nation by reducing ethnic and 

religious divisions among Tanganyikans. Moreover, media control later promoted 

socialistic principles after the 1967 Arusha Declaration. Many religious newspapers 

ceased publication, but few survived, such as Kiongozi, Mwenge, and Mlezi. The 

central focus during this period was on the Government's decree on nationalization, 

socialism, and self-reliance.  

The fourth phase of media history in Tanzania refers to the democratisation and 

liberalisation of the economy in the early 1990s. As a result, many independent 

private press and religious media entered the market. From 1st July 1992, when the 

then President Ali Hassan Mwinyi signed a decree of a multi-party system in 

Tanzania, the registration of private media companies became permissible. As a 

result, many media houses flourished, including religious media outlets. In 1986, 

Tanzania had only 119 print media, many of which belonged to government 

ministries, parastatal organisations, agencies, and institutes, and in 1991 before the 

reintroduction of the multi-party system, there were 180 publications.  

The trend had changed drastically from 1994 when the official press directory 

listed 251 periodicals, and by July 1996, there were about 323 registered 

newspapers and magazines. In 2015 the Government documented more than 760 

registered newspapers, magazines, periodicals, and journals. Out of these, more 

than 55 were religious newspapers (there is no official number for religious 

newspapers since the estimated 55 newspapers based on my counting from the list 

given by the office of the registrar of the newspapers)—the decision to treat certain 

newspapers as religious was based on ownership patterns. 

 

Role of Media in Scaling up Conflict in Africa 

According to Djankov et al. (2003), media are powerful; however, journalists 

are not influential because they are not autonomous moral agents. They further 

explain that journalists have a role in scrutinising things while politicians have the 

legitimacy of persuasion. For journalists to investigate something, they need skills, 

evidence, and values to not get into trouble with authorities. Yet, politicians do not 

require skills, proof, and values to execute their duties because journalists become 

trapped by politicians or used for their interests.  

Also, freedom of the press ought to have limits. In this regard, many journalists 

have got into problems on three key issues: Going against the interests of the 

constitution; inciting disaffection against the Government (seditious content 

according to Tanzanian media service act); and having hate propaganda, ethnicity, 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

93 
 

deliberate distortion of the truth for personal purposes (irresponsible journalism). 

Such scenarios have unfolded in many countries, particularly in civil conflicts that 

erupted because politicians used irresponsible journalists to incite hatred among 

people along ethnic lines.  

 

The Rwanda Genocide Case and the Media Role 

The International Media Support (IMS, 2003) assessment report on Rwanda's 

media experience with genocide, the media blatantly divided Rwandese people 

along ethnic lines, whose routes can be traced to the colonial times and resurfaced 

before the 1994 genocide. The discussion in this sub-section is based on the IMS 

report by Monique Alexis and Ines Mpambara titled, "The Rwanda media 

experience from genocide" (2003).   

 

1. Political Background of Rwanda 

When the German colonialists arrived in Rwanda in the 19th century, they 

found three ethnic groups: The Twa (1%), the Tutsi (16%), and the Hutu (over 

80%). The Germans favoured the Tutsi, a minority as a ruling class in their 

Government. After WWI, the Belgians made a similar mistake of favouring the 

Tutsi in their administration when they left Rwanda. On the other hand, the Catholic 

Church became the leading social institution in Rwanda after WWI. The Church 

also sided with Belgians in giving educational priority to the Tutsis. The Hutus had 

to study theology only to become priests or servants in the church. With the 

theology qualification, the Hutu were not qualified to be employed in the 

Government, making them angry and frustrated.  

After WWII, the atmosphere changed drastically in Rwanda between 1945 and 

1962. During this period, the Catholic Church began to favour the growth of Hutu 

elites. Seeing that the Church was no longer in favour of them, the Tutsi elites 

moved towards colonial social order and fully supported colonialists. The Church 

used its monthly newspaper called 'Kinyamateka' to bring changes. Slowly the Hutu 

became organised after getting support from one of the leading social institutions—

the Catholic Church. Eventually, the first Hutu political parties were formed: The 

Mouvement Social Muhutu (MSM) and another Association pour la Promotion 

Sociale de Masses (APROSOMA). The Tutsi also had their parties: The Union 

National Rwandaise (UNAR) and the Rassemblement Democratique Rwandais 

(RADER).  

 

2. Role of Media in Fuelling Genocide 

In 1974, the Government of Rwanda established the l'Office Rwandais 

d'Information (ORINFOR), which is synonymous with Tanzania's Information 

Services Department, whose director was the Government's spokesperson. The 

President appointed Ferdinand Nahimana in 1990 as a Director of ORINFOR, 

replacing the former director who retired from the office after serving since its 

establishment in 1974. Nahimana was a university professor known for his 

extremist political ideas and prejudices against the Tutsi. The nomination of 

Nahimana reinforced MRND, the ruling party's control over ORINFOR. However, 

Nahimana did not stay long in office because he was dismissed in 1992 due to his 

inflammatory messages and censoring of opposition leaders' speeches.  



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

94 
 

On the other hand, the Catholic Church owned a monthly newspaper called 

Kinyamateka. The newspaper was established in 1933, and its substantial presence 

in Rwanda was due to its owner, the Catholic Church, being the oldest institution 

in the country. The newspaper increased from 1955 when Gregoire Kayibanda was 

its chief editor. This Kinyamateka played a crucial role in 1959's social revolution. 

In addition, the newspaper mobilised the Hutu to fight for political representation 

in the colonial Government primarily because the chief editor was also a political 

activist and later president of the republic. 

From 1990, the presses backed by the president's closest circles run 

undisguised hate speeches against the Tutsi. One of those newspapers was Kangura, 

whose main goal was to mobilise people to support President Habyarimana on an 

ethnic ideology that excluded the Tutsis and criticise the content of another 

newspaper called Kanguka. Kangura published the infamous 10 Hutu 

commandments that incited hatred and discrimination against the Tutsi. The 

newspaper claimed that the Tutsi were dangerous people and should be stopped. 

Among those Hutu 10 Commandments, the tenth commandment reads:  

 

Any Hutu must know that a Tutsi woman, wherever she is, works 

for her Tutsi ethnic group. Therefore, any Hutu who marries a Tutsi 

woman, or who has a Tutsi concubine or who hires a Tutsi 

secretary, or protects a Tutsi woman, that Hutu is a traitor. Every 

Hutu must widely disseminate this ideology. Any Muhutu who 

persecutes his Muhutu brother for having read, spread, and taught 

this ideology is a traitor (IMS, 2003: 17).   

 

Notably, the radicalisation of newspapers and radios in Rwanda did not happen 

overnight. The rise of hate media and the preparation for the genocide had been 

building up over time. Finally, it reached a point the media called the Tutsis 

'cockroaches.'  The Hutu media owners used their media to encourage and mobilise 

fellow Hutus to kill Tutsis and even moderate Hutus. This Rwanda mayhem hints 

at what could happen if media were left to spread hate messages and mobilize 

people along sectarian, religious, or ethnic lines.  

 

Role of Media in Conflicts in Kenya and Nigeria 

According to Ahere (2019:6), most media companies are owned by influential 

politicians and businesspersons in Kenya. These politicians include the family of 

the former President Daniel Moi, who owns Standard Media and publishes The 

Standard, Saturday Standard, Sunday Standard, The Nairobian. Also, the family of 

President Uhuru Kenyatta owns Mediamax Network Limited, which publishes 

People Daily and several radio and TV stations. Apart from the presidents' families, 

former members of the Parliament and prominent politician Samuel Kamau 

Macharia owns Royal Media Services Limited; and Patrick Quarcoo, William Pike, 

and Tiso Blackstar Group own Radio Africa Group.  

The infamous Post-Election Violence (PEV) erupted in Kenya in 2007. During 

the PEV, some journalists were linked to violence because they allegedly used their 

media to incite violence and killings. One of those journalists was Joshua Arap 

Sang, who was sued at the International Criminal Court (ICC) and later acquitted 

after the court dismissed their case. The violence implicated Uhuru Kenyatta and 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

95 
 

his Vice President, William Ruto. The family of Uhuru Kenyatta owns the media 

company Mediamax Network Limited which operates K24 and Kameme Television 

networks and several radio stations. Based on this line of ownership, one can argue 

that politicians can easily influence their media to frame stories in their favour and 

the disfavour of their opponents.  

Akpan, Ering, and Olofu-Adeoye (2013:2281 – 86) explain the most reported 

crises: The Niger Delta, Boko Haram, and Jos. Many analysts have been asking 

themselves how the media reported these crises in Nigeria. Is there a significant 

relationship between the environment and media reportage? In what ways have 

media reportage enhanced or reduced these conflicts?" (Akpan, Ering & Olofu-

Adeoye, 2013). The authors contend that "The kind of information the media 

disseminates, how it does it, why it does it, and who its target audience is, to a large 

extent, is significantly influenced by its environment." Implicitly, journalists and 

media are primarily influenced by their respective environments. In these conflicts, 

journalists face challenges of failing to decide what to omit and what to report as 

the Government has been harping on the fact that media exacerbate conflict.  

The authors further explain that poor reporting of the crises is caused by 

'political, socio-economic, sectarian, ethnic and other crises' (Akpan, Ering and 

Olofu-Adeoye, 2013). They attribute these crises and conflicts to poor governance. 

The media also operate in the same environment of poor governance. This situation 

mainly applies to government-owned media, often touted as 'anti-people' media, 

because they do not report the side of the victims, particularly in the developing 

country contexts. One of the examples of unbalanced reporting of the government 

media agencies is ignoring the hardships that people faced in the oil-producing 

Niger Delta region. When the youth in the area felt that they did not receive much 

media attention, they decided to "respond to [the] government repressive policy 

with violence, vandalization of oil installations and kidnapping of foreign oil 

workers" (Akpan, Ering and Olofu-Adeoye, 2013:2283). Following the emergence 

of violence in the region, the media started to pay attention to the crisis. Usually, 

the media industry tends to pay much attention to problems like what transpired in 

Nigeria.  

Moreover, Ndolo (2013) contends that media in Nigeria have contributed to 

the normalisation of conflicts and failing to expose the crimes and the rot in 

Government by prominent politicians and military officers. Apart from mentioning 

poor remunerations and lack of education, there was a reported elevated level of 

corruption in the media (Ndolo, 2013). Sometimes, extort gifts from various people, 

including politicians, and because of that, they do not provide room for stories of 

poor people humiliated, oppressed, and ostracised by the Government.  

 

Religious and political relations in Africa 

Abbink (2014: 4) defines religion as "deeply felt commitment and a collective 

instrument of community formation, thus often leading to a ‘politics of identity.” 

He further explains that religion is not restricted to the discourse of morality, but 

politicians use it to keep their powers and influence. Fox (1998: 122) explained that 

religion produces fundamentalists who have a remarkable ability to mobilise the 

masses because what they speak, act, or write an appeal to people’s feelings of 

discontent. They only rely on belief to mobilise their adherents for a particular 

action. 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

96 
 

It is very typical to observe the existence of antipathy or hostility between two 

separated groups of people who share a common origin. This is seen between 

different denominations of Christianity, Christianity and Jewish, Christianity and 

Islam, and Islamic sects. This also happens between political parties whose 

founders share a similar origin, and they were forced to part ways in their lives 

because of specific unresolved differences. This antipathy can divide the nations 

politically, religiously, ethnically, or socially to have some factionists or terrorist 

groups. 

Rapoport, cited by Fox (1999:433), further explains that although religions 

have a higher propensity for violence than others, all major religions have enormous 

potential for creating and directing followers to engage in violent acts. We can refer 

to Buddhists in Sri Lanka, Anti-Balaka and Seleka in the Central African Republic, 

Shiites in Iraq, etc. Religions were also involved in cruel acts such as the inquisition 

by the Catholic Church in Europe and liberation theology in Latin America by 

Catholic theologians such as Father Gustavo Gutierez (who is hailed as the father 

of Liberation Theology). Others who promoted it include Leonardo Boff, Clodovis 

Boff, Jon Sobrino, Oscar Romero and Juan Luis Segundo (de Rooij & Burity, 

2015). 

Religious institutions can affect politics because they provide intra-societal 

gatherings and informal communication networks. They sometimes organise their 

members for political actions. For example, in 2010, the Tanzania Episcopal 

Conference wrote an encyclical to all Catholics about elections. The Bishops of 

Evangelical Lutheran Church of Tanzania (ELCT) also produced a circular for all 

churches. Also, Muslims in 2015 wrote messages to call upon all Muslims in the 

country to support Prof Lipumba as a Presidential candidate for the opposition.  

Another reason for political mobilisation is to seek the status quo. As I 

explained above, one of the categories of religions is to oppose the existing status 

quo, so when religious-related grievances increase, religious institutions use 

religious newspapers to mobilise adherents to take action. We have seen some 

radicalised and militant groups mobilising themselves along religious lines to 

oppose the status quo in the world. These groups include Hamas in Israel/Palestine, 

Seleka and Anti-Balaka in the Central African Republic, Blacks in the USA, and 

Catholic Bishops in the Democratic Republic of Congo opposing the extension of 

the tenure of Joseph Kabila. 

When there are repressive and autocratic governments, there is a possibility of 

emerging dissident and rebellious religious movements that can be violent when the 

authorities do not heed their grievances. They resolve into rebellion to pursue 

particular political agenda. This happens when “anything that religious believer 

perceives as a predicament to the religious framework constitutes an existential 

threat” (Fox 1998: 46). Here, religious frameworks refer to specific rules that 

followers or believers must follow and shape their behaviours. 

 

Method  

I collected primary data from the religious newspapers published weekly from 

January 2015 to December 2015, and secondary data came from the interviews and 

focus group discussions. During this period, media, including religious newspapers, 

behaved differently compared to other times. The framing of religious relations, 

politics, and power struggles were conspicuous between January and December 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

97 
 

2015. And that intrigued more speculations to find why they happened during that 

time and the trend for the whole year.    

The list of selected newspapers was obtained from the Office of the 

Newspapers' Registrar under the Director of Information Services. About 55 

registered religious newspapers, periodicals, journals, and magazines from that list. 

Upon registration, the applicants were supposed to fill in Form No 2 (statement of 

particulars to support application). Furthermore, they had to indicate in the form the 

anticipated number of copies for each publication. In addition, they had to state the 

policy of the newspaper. Almost all the registered religious newspapers indicated 

that they would carry religious content in their publications. Therefore, for this 

study, we chose four newspapers; two Christian and two Islamic; and these were 

Msemakweli and Nyakati (Christian); Al-Huda and Annur (Islamic). After 

collecting the newspapers, I identified stories framed about religious and political 

relations.  

Three main reasons for choosing these four newspapers published in 2015 

were; first, the newspaper must be owned by religious institutions or organisations 

and not an individual who has a media company. I picked the religious newspapers 

that belonged to religious institutions, even if individuals established those 

institutions. With this criterion, all the religious newspapers qualified except 

Kisiwa, Mizani, and Msamaria, private media outlets.   

  Secondly, I chose the newspapers that were published from January to 

December. In this case, the Imaan newspaper was eliminated because its production 

started in April 2015. And the third reason was that they should primarily have 

published content related to elections, politics, and interreligious relations in 

Tanzania. Based on the third criterion, the newspapers owned by the Catholic and 

Lutheran churches seemed to have refrained very much from publishing issues 

related to politics and general elections. Still, they engaged in the contentious 

‘Kadhi’ Court debate from the beginning of 2015 up to May 2015. Thus, they were 

excluded from the study, although in some instances, Upendo newspaper attempted 

writing positively on Edward Lowassa. The newspapers consistent in their 

publications on politicians, politics, and elections in 2015 were Al-Huda, An-Nuur, 

Msema Kweli, and Nyakati, hence their selection for this study.  

The texts were divided into two parts. The first part involved the pre-election 

period – between January and July when the names of the presidential candidates 

were not yet known; and the second period covered a period from July to December 

– that included the nomination process, campaigns, elections, and post-election 

period. During the pre-election period, the religious newspapers wrote much about 

the relations between the two religions, Christianity and Islam, mostly hinged on 

the Kadhi court debate.  

 

Fairclough’s Textually Oriented Discourse Analysis (TODA) 

Fairclough considers social structure as social relations in society alone and 

specific institutions (1992: 64), including discursive practices such as journalism 

and public relations (1992: 66). One of the issues addressed in the CDA by using 

Textually Oriented Discourse Analysis is an intertextual analysis. According to 

Fairclough, this offers a textual basis for answering questions about social resources 

and experiences drawn upon in the reception and interpretation of media messages 

and what other domains of life media messages are linked or assimilated to in 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

98 
 

interpretation (Fairclough, 1992: 204). TODA is considered necessary in studying 

the reception of media messages and how they are used and transformed in various 

spheres of life, such as family, work, political activities, leisure activities, religion, 

etc.  

So, the decision to apply TODA is based on its appropriateness in analysing 

framing in Kiswahili religious newspapers to understand how they manifest 

religious and political relations. This is exemplified by Fairclough (2003:3), who 

says: “no real understanding of the social effects of discourse is possible without 

looking closely at what happens when people talk or write.” Therefore, TODA 

focuses on texts, discursive practices, and social practices. This approach extends 

the previous CDA that Fairclough developed in analysing discourse (cf. Fairclough, 

2001, 2000, 1995, 1992; and Chouliaraki and Fairclough, 1999). Therefore, TODA 

is “based upon the assumption that language is an irreducible part of social life, 

dialectically interconnected with other elements of social life, so that social analysis 

and research always have to take account of language” (Fairclough, 2003:2).  

TODA is one of the effective forms of discourse analysis for researching 

language use which is socially placed. Fairclough further explains that we reduce 

social life to language by using Textually Oriented Discourse Analysis. That is, we 

do not mean that everything is discourse. Instead, it is necessary to understand that 

texts as social events have causal effects, bringing about changes. We suggest that 

texts immediately change our knowledge by bringing modifications, as it happens 

when we read newspapers, articles, books, or any written document. Fairclough has 

argued while citing other writers (Eagleton 1991, Larrain 1994, Thompson 1995, 

Van Dijk 1998) that one of the causal effects of texts are ideological effects whereby 

texts are considered to inculcate and sustain or change ideologies. Ideologies in this 

context are understood as “representations of aspects of the world which can be 

shown to contribute to establishing, maintaining and changing social relations of 

power, domination, and exploitation” (Fairclough, 2003:9).  

When we analyse specific texts, we look at them in terms of the three aspects 

of meaning, namely, action, representation, and identification, and how these are 

realized in various features of texts (vocabulary, grammar, etc.). Second, we 

connect the concrete social events and more abstract social practices by asking 

which genres, discourses, and styles are drawn upon here. Third, we look at how 

different genres, discourses, and styles are articulated in the text? (Fairclough, 

2003:37). TODA studies how social power abuse, dominance, and inequality are 

enacted, reproduced, and resisted by text and talk in the social and political context 

(Ibid: 352). So, TODA focuses on the ways discourse structures enact, confirm, 

legitimize, reproduce, or challenge relations of power and dominance in society.   

Since the relations of participants in the society where discourse is produced 

are not equal, we need TODA to analyze religious and political relations. Through 

TODA, we can get the meanings in the interactions between readers of religious 

newspapers through the description, interpretation, and explanation of the linguistic 

and non-linguistic features used in those newspapers to identify religious and 

political relations. Religious newspapers fall within socio-political dimensions 

since their production is governed or controlled by social and religious powers.  

 

Manifestation of Religious and Political relations in Tanzanian Kiswahili 

Newspapers during 2015 Elections 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

99 
 

Richardson (2007: 221) says, ‘journalism is connected to the social, political 

and cultural context in written and consumed.’ This is true with Tanzanian 

Kiswahili religious newspapers because they are not different from mainstream 

newspapers. They are produced under a similar political and cultural context. 

Therefore, these newspapers do not only shape society but also manifest what is 

happening in society. This happens in different ways because newspapers are 

material forms of ideology; they are the sites of class struggle. This has been 

happening between Christians and Muslims through their respective newspapers 

that establish or sustain relations of domination. But above all these, newspapers 

create specific claims to make them look like common sense by naturalising certain 

discursive practices. For instance, this happens when newspapers want people to 

believe class differences are part of human nature, and there is no way we can 

address them. Eventually, people will take that as a regular thing, and there will be 

no efforts to address them. 

There is a relationship between religious newspapers and society because 

discourse constantly reproduces and represents social relations. It can reproduce 

unequal or equal social relations. This is always the case because there is a 

dialectical relationship between discourse and social structure. Discourse helps to 

construct social identities and subject positions – this is what we call the identity 

function of language. Discourse can also represent relationships between people – 

it is what we call the relational function of language. Furthermore, discourse 

contributes to the construction of knowledge and belief systems – this is called the 

ideational function of language.   

Each media house has specific goals or purposes during the focus group 

discussion with editors and senior journalists. For example, one of the respondents 

said: kila chombo cha habari kinaanzishwa kwa malengo maalumu, na malengo 

yale ndiyo yanayosimamia house style ya chombo husika (each media house is 

established with specific goals, and it is from those goals the house style is 

maintained – R1). Therefore, the media owner justifies controlling the newsroom's 

content, editorial policies, and politics from those goals.  

However, other respondents cautioned about the media owners, especially the 

religious leaders, as they misuse that freedom to force their editors not to respect 

professionalism. They said that if each religious institution decides to support a 

particular candidate, it will be chaos and confusion. As one participant said: Katika 

hili la vyombo vya habari vya dini, wakati mwingine tunashuhudia kwamba labda 

kanisa fulani wanaona wagombea wa aina gani wamesimamishwa...let say labda 

Waanglikani wenyewe maono yao wanaona labda Magufuli akichaguliwa litakuwa 

pendekezo lao na wengine wanaona akisimama Lowassa wao ndo pendekezo lao... 

wanatoka nje ya usajili wao (in this issue of religious media houses, sometimes we 

witness particular churches decide to support specific candidates ... let say 

Anglicans decide to support Magufuli and others choose to support Lowassa... they 

are violating the terms of the registration).  

Journalists and editors are sometimes coerced to obey the orders; consequently, 

their editorial freedom is lost. The participants in the focused group discussion 

expressed their views that media owners were unfair to the journalists and the public 

by forcing their candidates to occupy the space in the newspapers. They said that 

this tarnishes the credibility of the newspapers and affects the newspaper's sales 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

100 
 

because the readers who will be unhappy with the editorial changes of the 

newspaper will decide not to buy it.  

Even politicians know that during elections, media are divided; each politician 

will struggle to get support from religious leaders who own media or religious 

institutions that own media houses. With that understanding, the secretary-general 

of Tanzania Editors’ Forum (TEF) and the former manager of ethics and mediation 

committee of Media Council of Tanzania said that politicians do not bother much 

to file arbitration and mediation cases against newspapers that write badly about 

them. As the secretary of TEF said: ...hata wakati mwingine kwa mfano mtu 

akilalamikia story, unamwambia okay umelalamikia story unataka 

tufanyeje?Anakuambia acha ibaki hivyo hivyo, sitaki kulumbana kwenye 

magazeti...mimi inanipa picha kuwa...wanazo sides nyingi za maisha kwahiyo 

anaona wataumbuana...atacomplain kawaida lakini ni wepesi wa kusahau, basi 

uchaguzi ukiisha na mambo hayo yanakuwa ya kawaida (sometimes someone 

complains to you about the story so and so and you ask them what do you want us 

to do? They will tell you to let it go; I don’t want to argue with newspapers...this 

gives me a picture that they have various hidden sides of life. They are afraid of 

exposing them... the person will usually complain, but they easily forego them, and 

after elections, things normalise).  

However, some senior journalists had different opinions on that. They said it 

was not the question of aspirations of getting titles after elections; instead, it was an 

issue of money. Some editors approach the political candidates and entice some 

bribes to write good things about them in exchange for money and nothing else. 

Journalist R2 said, mimi naangalia tumbo langu, akishinda atakuwa ameenda, bora 

nimtumie sasa hivi…kuna viongozi wanaotumika wanataka hela… siyo kwa 

vyombo vya dini tu hata hivi vya binafsi (I look at my stomach, once he wins the 

election, he will have gone, I better make use of him now… some leaders want 

money… and this is not only for religious media but also for private media).  

The tendency of siding with possible winning candidates was so evident in 

2015 when several religious leaders sided with Edward Lowassa with hopes that he 

could be the next president. Still, after the election, they abandoned him and started 

supporting President Magufuli, who won the election. This was testified by R3 who 

said: Kuna kiongozi mmoja wa dini jina simtaji ila alipata pesa nyingi sana kupitia 

uchaguzi wa 2015 na alienda na huyo mgombea ana alipoona mgombea 

amekwama na yeye akajiondoa akahamia upande mwingine. Na viongozi wa 

namna hii tunao ndani ya taifa (One religious leader, whose name I don’t want to 

disclose, received a lot of money during the 2015 elections and supported the 

candidate until he was defeated and left him and crossed to the other side. We have 

so many leaders of this kind in our nation). R1 adds that such types of religious 

leaders do always emerge during elections. They were there whenever there was an 

election to get new presidents. It happened in 1995, in 2005, and 2015. 

Another aspect that emerged in 2015 before the election was a debate on Kadhi 

Court. This issue manifested the nature of religious relations in Tanzania. And in 

fact, the case of the Kadhi court surfaced after the Constitution review process was 

halted. In the New Constitution, an Article proposed the establishment of Kadhi 

court, and Muslims hoped that the constitution could be passed during the Special 

Constitution Assembly. However, the atmosphere changed when President Jakaya 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

101 
 

Kikwete spoke in favour of two government structures instead of the proposed three 

government structures presented by the Constitution Review Commission.  

Some Christian newspapers presented the whole issue of Kadhi Court as 

dangerous to Christians. The newspapers campaigned against it and made sure that 

Christians got informed about how dangerous Kadhi Court was to them and how 

their freedom of worship would be ruined or jeopardised by the presence of the 

Kadhi Courts. Furthermore, they made Christians believe that Muslims charged in 

the Kadhi Court and Christians will be included. They went further by claiming that 

since there is hatred between Muslims and Christians, Muslims will use the Kadhi 

Court system to punish Christians and even force them into Islam. Christians 

quickly accepted these threats, including the Members of Parliament; thus, it was 

easy for them to rally against its introduction in Tanzania.       

The Christian newspapers also considered Kadhi courts' imposition of Islamic 

laws in Tanzania. This claim has its background as the Government of Tanzania in 

2015 allowed the establishment of the Kadhi court. Initially, the Muslims wanted 

the courts to be mainstreamed in the existing judicial system, and the Government 

had to cover the running costs. That proposal outraged Christians who complained 

that all Tanzanians were paying taxes, but they did not find why part of the taxes 

should be used to run the Kadhi courts whose purpose was to serve one religion's 

interest. In the story under the headline in Nyakati, Mahakama ya Kadhi ni mtego 

– Maaskofu (Kadhi court is a trap – Bishops), we are told that Christians were not 

happy with it because it could divide the nation. As a result, the Christians will be 

forced to obey the court. But, at the same time, they are not part of it.  

On the other hand, Muslims have also developed a different negative 

perception about Christians. Since the 1990s, the relations between Christians and 

Muslims have been icy, especially at the upper levels of elites, but at the grassroots, 

the interfaith relations have been stable. The Islamic elites have been claiming four 

things as their primary concerns. These four concerns include Christian hegemony 

(famously known as ‘Mfumo Kristo’); inequalities between Christians and Muslims 

in terms of wealth, education, politics, and employment, mistreatments of Muslims, 

and obstructing the emancipation of Muslims in the country (cf. Mbogoni, 2004; 

Said, 2014).  

Most of the headlines in Islamic newspapers mobilised Muslims to unite 

against the Government and the Christians. A headline in Al-Huda went as, 

Wabunge wenye udini wanahatarisha usalama wa taifa (Members of the 

Parliament with religious biases threaten the national security). The newspaper 

avoided the fallacy of hasty generalisation as it specified those Members of 

Parliament who had a religious intolerance. It did not consider all Christian MPs as 

religiously biased because some MPs from the opposition defended the 

establishment of the Kadhi Courts. However, there were few from the opposition 

who opposed the bill. The Parliament was split into religious camps, but many 

Christian MPs voted against the bill during voting. That is why the Muslims 

considered it a war between Christians and Muslims.   

Other headlines in Al-Huda called for action on the side of the Government. 

For example, the headline such as Waislamu wataka Kadhi kabla ya Aprili 

(Muslims want to have Kadhi before April), can signify two things; first, a report 

of what Muslims wish to get; and secondly, it is an order to the Government or 

relevant authorities that they should make sure Muslims get Kadhi before April. 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

102 
 

This headline was supported by another headline, Mahakama ya Kadhi iendeshwe 

na serikali (the Government should run the Kadhi Court).  

After the bill of establishing the Kadhi Court was ‘quashed’ by the Parliament, 

the Muslims lost hope of reviving it. They first made efforts to incorporate it in the 

New Constitution, but the process did not end, so they had to take that as a separate 

plan and present it to the Government. They hoped that the Government could 

implement it under the Muslim President. Later, after the Christian-dominated 

Parliament quashed the Kadhi court issue, the newspaper came with the headline, 

Waislamu kutorudia makosa (Muslims will never repeat the mistakes). This story 

was a call to Muslims as the country headed towards general elections in October. 

The newspaper urged Muslims to vie for various political posts and sign contracts 

with Muslims so that once they win, they should not ignore the interests of their 

fellow Muslims. And non-Muslim leaders should also agree to put forward the 

interests of Muslims.  

The feeling that Bishops pressure the Government to suppress Muslims is 

exemplified in An-Nuur in the following headline, Kwaheri Mahakama ya Kadhi, 

ni matokeo ya kambi ya Maaskofu Dodoma (farewell Kadhi Court, it is the 

aftermath of Bishops’ camp in Dodoma). The story referred to the Government’s 

decision of presenting the bill on establishing the Kadhi court to the Parliament did 

not please the Muslims. Muslims wanted the president to use his extraordinary 

powers to decree that the Kadhi court would be established within the existing 

judicial system. However, that could be an unlawful decision and unconstitutional 

as well.  

The matter was sent to the Parliament to pass it as a law, and the Government 

could enforce it. But Christians were against it, and they rallied in Dodoma and Dar 

es Salaam to raise their voices against establishing the Kadhi court. Since most MPs 

were Christians, the religious leaders met with their MPs, discussed the matter, and 

resolved to stand as one voice against it. And that is why the newspaper expresses 

the sad mood of Muslims about the failed attempt to pass the law on Kadhi Court. 

Ironically, it is made and written to arouse Muslims' feelings that their enemy that 

blocked the Kadhi Court were bishops. It told Muslims that their issues with the 

Government and other state pillars would not succeed as long as bishops would put 

their hand on or not be satisfied.  

To demonstrate further, An-Nuur has been bitter at the relationship between 

the Government and Christians. Another heading reads MoU ni ubaguzi, udini 

mtupu (MoU is full of discrimination, religious bias). The other headline is Serikali 

yadaiwa kutosimama katika uadilifu (the Government is accused of not being fair). 

These two headlines show that the trust between Muslims and Christians is not 

there. We can deduce from the headlines that the Government is discriminatory, 

and it puts more emphasis on issues that touch the welfare of Christians and not of 

Muslims. This belief existed before the 1990s, but after the emergence of some 

radical Muslim teachers and the emergence of IPC in 1991, the reintroduction of 

the multi-party system gave Muslims more courage to speak out their grievances. 

It was difficult to raise such issues during the totalitarian regime of a single party.  

Moreover, the Islamic newspapers claim that the ruling party, CCM, does not 

show any determination in its manifesto to fulfil its pledges about Muslims. The 

newspapers have been reminding of the promise in the manifesto of 2010 that it 

would establish Kadhi Courts. However, it is considered a promise meant to attract 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

103 
 

votes from Muslims. One of its headlines shows this, CCM yawabamiza tena 

Masheikh (CCM thrashes the Sheikhs again). Another headline related to it is, 

Mheshimiwa alikosea, Askofu hawezi kuwa gaidi (Honourable MP erred; a bishop 

cannot be a terrorist).  

The two headlines refer to the cases of Revival (Uamsho) sheikhs in Zanzibar. 

They were arrested because they instigated the killings of Christian clerics in 

Zanzibar and incited hatred between Christians and Muslims. On top of that, the 

Revival Sheikhs were said to teach radical Islam, causing fear in Zanzibar. So, 

Uamsho leaders were arrested and detained without being sent to court for a long 

time pending investigation. Now the newspaper has been accusing the Government 

under CCM in Zanzibar to torture Muslims to maintain power grips.   

An-Nuur has also been bitter at Muslims, claiming Muslims present themselves 

as weak or inferior, or sometimes they treat themselves as inactive. The newspaper 

says that some Muslims condone the situation as they fail to take action against the 

mistreatments they get from the Government and Christians. This is expressed in 

the headline that reads, Bar mbele ya Kibla ziondolewe kwa mikono sio kwa kupiga 

kunuti (Pubs in front of Kiblah will only be demolished by taking action and not by 

prayers). Kunuti means prayers in Islam. Thus, the story implies that prayers cannot 

solve Muslims' problems. Instead, they should move out of their Mosques and take 

action against oppression and discrimination.  

 

Conclusion 

We have seen the perceptions of Islamic and Christian newspapers on religious 

and political relations. Inequalities exacerbate religious tensions and conflicts in a 

country where religious diversity is enormous, like Tanzania. Certain politicians 

and religious elites can use religious newspapers to mobilise people, thus 

contributing to political and religious split in the country. 

Devereux (2007: 150 – 154) gives us reflection as we conclude our article. He 

has discussed how ideology works in media. He says that power exercises itself 

through ideology. This statement means that power is exercised through unequal 

political relations based upon class, ethnicity, religious background, gender, etc. 

Ideology is a tool to maintain power through legitimation, dissimulation, 

unification, fragmentation, and reification.  

Legitimation means unequal political relationships created and maintained by 

being presented in media as legitimate and for ‘everybody’s interest. Media will 

show that the existence of social classes is not something to fight against because 

the existing power is doing better for everybody in society. However, some media 

will be reminding people that what they are told is not true; instead, they are 

reminding them that there are classes. This is what has been happening between 

Islamic and Christian media. Islamic newspapers have been writing about 

inequalities, while Christian newspapers have been silent about them.  

Another function of ideology is dissimulation. This occurs when relations of 

domination, such as gender inequality, religious biases, racism, are denied, hidden, 

or obscured. Media, including newspapers, will not explicitly show the realities 

about these vices to maintain the powers of men, a religious group, race, and so on. 

The excuse is that society will have instability once we reveal those class 

differences. Unification is also one of the functions of ideology. It means that 

hegemonic or dominant ideology unifies members of a society into a collective 



UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

104 
 

entity – this is usually done in opposition to a real or imagined enemy. It tends to 

use a term such as ‘we are as a family against them.’ For example, when Tanzania 

faces an enemy outside, the Government will tell Tanzanians that we are one thing 

and should unite against that enemy. This has been happening with religious 

newspapers; Islamic newspapers have been mobilising fellow Muslims to be as one 

family against ‘Christian hegemony’; likewise, Christian newspapers have been 

urging to be as one thing against Muslims on Kadhi court.  

Sometimes ideology functions through fragmentation. Fragmentation is a tool 

of ideology whereby hegemony is achieved and maintained through dividing or 

fragmenting the potential opposition and thus reducing or removing the perceived 

‘threat’ they might otherwise pose. This happens, for instance, when the ruling party 

uses clandestine means to create misunderstandings within opposition parties so 

that they keep on fighting internally and the ruling party stays comfortably in Power 

(Devereux, 2007: 153).  

The last function of ideology is reification. Devereux (2007: 154) states that it 

is similar to legitimation, but there is a slight difference. Society is told that unequal 

social structures are natural and inevitable with reification. They will insist that God 

destined that there should be enslaved people and masters and that it is challenging 

to get rid of classes and inequalities. In addition to that, some members of a society 

accept that as divine truth. However, some will still question the validity of that 

justification and keep on fighting against the authorities. Still, they will not succeed 

because many will be made to believe that inequality is divine providence.  

Therefore, it is not the question of how the framing of newspapers manifested 

the religious and political relations in Tanzania; instead, we should always 

understand that even religious newspapers can be used as tools for ideology. Groups 

that resist dominance and want freedom will emerge as we see the tension between 

Christians and Muslims in Tanzania. No group is ready to allow another group to 

dominate politics, education, employment, and social services. They are always in 

the struggle for power and domination.    

 

References 

Abbink, J. (2014). Religion and politics in Africa: The future of ‘the secular.  

African Spectrum, 49(3), 83–106. Retrieved from www.africa-spectrum.org.  

Chouliaraki, L., & Fairclough, N. (1999). Discourse in late modernity: Rethinking 

critical discourse analysis. Edinburgh: University Press. 

Rooij, L., & Burity, J. (2015). Liberation theology. In F. Wherry, & J. Schor (Eds.), 

The SAGE encyclopedia of economics and society (Vol. 1, pp. 1030-1031). 

SAGE Publications, Inc., https://dx.doi.org/10.4135/9781452206905.n408  

Djankov, S., McLiesh, C., Nenova, T., & Shleifer, A. (2003). Who owns the 

media?. The Journal of Law and Economics, 46(2), 341-382. 

http://dx.doi.org/10.1086/377116 

Eagleton, T. (1991). Ideology. London: Verso. 

Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Cambridge: Polity Press. 

Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. 

London and & New York: Longman 

Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. 

London: Routledge. 

http://www.africa-spectrum.org/
https://econpapers.repec.org/scripts/redir.pf?u=http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1086%2F377116;h=repec:ucp:jlawec:y:2003:v:46:i:2:p:341-81


UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

105 
 

Fox, J. (1998). The effects of religion on domestic politics. Terrorism and Political 

Violence, 10(4), 43-63.    

Fox, J. (1999). Do religious institutions support violence or the status quo?. Studies 

in Conflict and Terrorism, 22, 119–139.  

Glickman, H. (2011). The threat of Islam in sub-Saharan Africa: The case of 

Tanzania. Foreign Policy Research Institute. Retrieved from www.fpri.org on 

10th October 2016. 

Larrain, J. (1994). Ideology and cultural identity: Modernity and the third world 

presence. Cambridge: Polity Press. 

Lawi, Y. (2015). Trends and Patterns in Religious Conflicts in Tanzania from the 

Colonial Past to the Present. In: Mukandala, R. S. (Ed.). (2015). The political 

economy of change in Tanzania: Contestations over identity, the constitution 

and resources. Dar es Salaam: Department of Political Science and Public 

Administration. 

LeSage, A. (2014). The rising terrorist threat in Tanzania: Domestic Islamist 

militancy and regional threats (Strategic Forum No. 288). Washington, DC: 

National Defence University. Retrieved from 

http://ndupress.ndu.edu/Portals/68/Documents/stratforum/SF-288.pdf on 27 

January 2017. 

Lucia, E. L. (2015). Islamist radicalisation and terrorism in Tanzania. Helpdesk 

Research Report on 18.5.2015 organised by Governance, Social Development, 

Humanitarian and Conflict. Retrieved from www.gsdrc.org/go/research-

helpdesk on 27 January 2017. 

Lupa, R. (2015). Religious Tolerance, Transnational Dynamics and the State in 

Tanzania. In: Mukandala, R. S. (Ed.). (2015). The political economy of change 

in Tanzania: Contestations over identity, the constitution and resources. Dar 

es Salaam: Department of Political Science and Public Administration. 

Mbogoni, L. E. Y. (2004). The cross versus the crescent: Religion and politics in 

Tanzania from the 1880s to the 1990s. Dar es Salaam: Mkuki na Nyota 

Publishers.  

Mesaki, S., (2011). Religion and the state in Tanzania. Cross-cultural 

Communication, 7(2), 249 – 259.  

Mukandala, R., Othman, S. Y., Mushi, S., & Ndumbaro, L. (eds). (2006). Justice, 

rights, and worship: Religion and politics in Tanzania. Dar es Salaam: 

Redet/E&D Limited. 

Ndaluka, T. J. (2015). Social cohesion and religious intolerance in Tanzania. In 

Mukandala, R. S. (Ed.). (2015). The political economy of change in Tanzania: 

Contestations over identity, the constitution and resources. Dar es Salaam: 

Department of Political Science and Public Administration. 

Richardson, J. E., (2007). Analysing newspapers: An approach from critical 

discourse analysis. New York: Palgrave Macmillan. 

Rukyaa, J. J. (2007). Muslim-Christian Relations in Tanzania with Particular Focus 

on the Relationship between Religious Instruction and Prejudice. Islam and 

Christian–Muslim Relations, 18(2), 189–204.  

Said, M. (2014). Christian hegemony and the rise of Muslim militancy in Tanzania 

from 1970–2000”. Retrieved from 

www.mohammedsaid.com/2014/04/Christian/Hegemony/and/the/rise/of/Musl

im/Militancy/in/Tanzania/pdf/ on 27 January 2017. 

http://www.fpri.org/
http://ndupress.ndu.edu/Portals/68/Documents/stratforum/SF-288.pdf
http://www.gsdrc.org/go/research-helpdesk
http://www.gsdrc.org/go/research-helpdesk
http://www.mohammedsaid.com/2014/04/Christian/Hegemony/and/the/rise/of/Muslim/Militancy/in/Tanzania/pdf/
http://www.mohammedsaid.com/2014/04/Christian/Hegemony/and/the/rise/of/Muslim/Militancy/in/Tanzania/pdf/


UC Journal, e-ISSN 2774-9401, Vol. 3, No. 1, May 2022, pp. 89-106 

106 
 

 

 

Tambila, K. I. (2006). Inter-religious relations in Tanzania. In Mukandala, R., S. Y. 

Othman, S. Mushi, L. Ndumbaro (eds). (2006). Justice, rights, and worship: 

Religion and politics in Tanzania. Dar es Salaam: Redet/E&D Limited. 

Tetti, M. B., (2014). What went wrong in Tanzania: How does religious tension is 

threatening national unity and cohesion. International Journal of Education 

and Research, 2(6). 

van Dijk, T. A. (2001). Multidisciplinary CDA: A Plea for Diversity. In Wodak, R. 

and M. Meyer. (eds). Methods of critical discourse analysis. London: SAGE 

Publications. 

Wijsen, F. (2007). Seeds of conflict in a Haven of Peace: From religious studies to 

interreligious studies in Africa. Amsterdam: Rodopi. 

 


