PEMANFAATAN ALAT PERAGA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN IKATAN HIDROGEN: SOSIALISASI VISUAL DNA DI SMAK MENARA TIRZA
(1) Program Studi Fisika, Universitas Matana
(2) Program Studi Fisika, Universitas Matana
(3)
(*) Corresponding Author
Abstract
Community service is one of the three pillars of higher education, alongside education and research, which aims to bring scientific knowledge directly to the community. This community service activity was conducted through an interactive socialization program on hydrogen bonding in DNA for students at SMA Kristen Menara Tirza. The program utilized a visual teaching aid developed by the Physics Study Program at Matana University to support understanding of abstract molecular structures such as the DNA double helix. The activity involved presentations, hands-on demonstrations, and two-way discussions using the teaching aid. Thirteen students from grade 12 participated in the session, which included pre-tests and post-tests to evaluate learning outcomes. The average test score increased from 35.38 to 55.38, indicating an improvement. Based on this result, all students agreed or strongly agreed that the teaching team mastered the material and presented it engagingly and that the activity was beneficial to their learning. This program shows that a socialization method supported by visual teaching aids significantly improves student comprehension of complex scientific concepts. It is recommended that similar programs be implemented more widely and supported with the development of digital or interactive learning tools to reach broader audiences.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Aisyah, N. (2022, November 15). Apa itu DNA? Ini struktur, fungsi, dan perbedaannya dengan RNA. detikEdu. https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6441368/apa-itu-dna-ini-struktur-fungsi-dan-perbedaannya-dengan-rna
Effendy. (2006). Teori VSEPR, kepolaran, dan gaya antarmolekul. Bayumedia Publishing.
Faradiba, N. (2023, November 15). Apa itu DNA dan fungsinya untuk tubuh. Kompas.com. https://www.kompas.com/sains/read/2021/06/07/175000823/apa-itu-dna-dan-fungsinya-untuk-tubuh?
page=all#google_vignette
Fitri, S. N. (2020). Modul pembelajaran SMA Biologi kelas XII: Materi genetik (KD 3.3). Direktorat SMA, Direktorat Jenderal PAUD, DIKDAS, dan DIKMEN, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.https://repositori.kemdikbud.go.id/22101/1/XII_Biologi_KD-3.3_Final.pdf
Hasibuan, S. M., Oktariyati, S., & Muthma’innah, M. (2023). Sosialisasi penggunaan alat peraga dalam pembelajaran IPA di kelas V SDII Lukman Al-Hakim 02 Batam. Sigma: Jurnal Sinergi Mengabdi, 1(1), 20–24. https://journal.stithidayatullah.ac.id/index.php/jurnalsigma/article/view/114
Lina, V. B., Hikon, I. A., & Medho, E. (2024). Penerapan alat peraga sistem peredaran darah manusia untuk meningkatkan literasi sains siswa/i SDI Wolowona II. Jurnal GEMBIRA (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(6), 2422–2428. https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/807
Pranoto. (2013). Ikatan hidrogen. Universitas Brawijaya.
Setyowati, N., Susilo, B. E., & Masrukan. (2016). Penggunaan alat peraga untuk meningkatkan hasil belajar dan keaktifan siswa pada materi peluang. Jurnal Kreano, 7(3), 24-30. https://doi.org/10.15294/kreano.v7i1.4831
Sunardi, S., & Sujadi, I. (2017). Refleksi pembelajaran dan PTK. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. https://sertifikasiguru.uad.ac.id/wp-content/uploads/2016/10/BAB-VIII-REFLEKSI-PEMBELAJAR
AN-DAN-PTK.pdf
Wahyuni, W., Khaeruddin, K., & Irmawanty, I. (2017). Pengaruh pengunaan alat peraga terhadap hasil belajar murid dalam proses pembelajaran bidang studi IPA kelas IV SDN Limbung Puteri Kecamatan Bajeng Kabupaten Gowa. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (JKPD), 2(1), 249-267. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jkpd/article/view/1084/994
Wijaya, A., & Gischa, S. (2023, August 28). Mengenal susunan molekul DNA dan penjelasannya. Kompas.com. https://www.kompas.com/skola/read/2023/08/28/040000969/mengenal-susunan-molekul-dna-dan-penjelasannya
DOI: https://doi.org/10.24071/aa.v8i1.9455
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat telah terakreditasi nasional Sinta 5 oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia berdasarkan surat keputusan No.Surat Keputusan 0547/E5 /DT.05.00/2024. Masa berlaku 5 tahun : Vol 4 No 1 Tahun 2021 s/d Vol 8 No 2 Tahun 2025.
This work is licensed under CC BY-SA.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Terindeks oleh:
Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat diterbitkan dua kali setahun, yakni pada April dan Oktober, oleh Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia.